I en spørreundersøkelse gjort av Perduco for Expert i november i år, ble 1.950 nordmenn spurt om hvorvidt design er viktig nå de skal velge hvitevarer og forbrukerelektronikk som TV, stereoanlegg, mobiltelefon eller datamaskin. Deltakerne ble også spurt om de planlegger å kjøpe seg flat-TV eller digitalt fotoapparat i løpet av de nærmeste seks månedene.
Det er liten tvil om at nordmenn er opptatt av design. Viktig er faktisk designet på TV-en. Hele 81 prosent mener dette viktig. Mest opptatt av TV-ens design er man i Aust-Agder (89 prosent), mens bare 69 prosent mener dette er viktig i Oppland. Det er også klart at personer med lang utdannelse og/eller høy inntekt mener design er viktig ved kjøp av TV.
Noe mindre viktig er faktisk designet til mobiltelefonen. 57 prosent av de spurte mener at design er viktig når de skal kjøpe en mobiltelefon. Spesielt personer under 30 år og de med bare grunnskoleutdannelse synes mobiltelefonens design er viktig. Geografisk er rogalendingene mest opptatt av dette (67 prosent), mens under halvparten i Møre og Romsdal synes design er en viktig faktor ved kjøp av mobiltelefon.
Produkt | Andel av befolkningen som
mener design er viktig |
TV | 81 % |
Komfyr | 73 % |
Kjøleskap | 71 % |
Stereoanlegg | 68 % |
Oppvaskmaskin | 63 % |
Mobiltelefon | 57 % |
Datamaskin | 49 % |
Vaskemaskin | 35 % |
Også produsenter av datamaskiner bør kanskje fokusere mer på design, skal man tro undersøkelsen. Omtrent halvparten av nordmennene mener datamaskinens design er viktig. Dette gjelder ikke minst kvinner og de under 30 år.
I Sogn og Fjordane er man tydeligvis mer opptatt av datamaskinens design enn av mobiltelefonens, og topper listen med 57 prosent. I Telemark vil det fortsatt være lett å selge beige bokser. Bare 37 prosent synes design er viktig.
- Undersøkelsen viser at design har blitt allemannseie, og nordmenn legger stadig større vekt på design når de kjøper forbrukerelektronikk til hjemmet. Ungdom utmerker seg i forhold til design på mobil, stereoanlegg og datamaskin, mens de mellom 30 og 49 år vil ha design på kjøkkenutstyr. Besteforeldregenerasjonen vil ha design på vaskemaskinen, sier kommunikasjonsdirektør i Expert, Trond Bentestuen, i en pressemelding.
4,8 prosent av nordmennene planlegger å kjøpe plasma- eller LCD-TV i løpet av de neste seks månedene. Hele 9 prosent av Oslo-borgerne har slike planer, mens bare en prosent av innbyggerne i Troms planlegger kjøp av flat-TV. Interessen er helt klart størst blant den mannlige delen av befolkningen, og spesielt i husstander med samlet inntekt på over 600.000 kroner. Interessen er størst blant de under 50 år.
Expert mener at 100.000 husstander vil skaffe seg flat-tv de neste månedene.
- Det er grunn til å tro at svært mange av disse vil ligge under årets juletrær, sier Bentestuen.
- Prisene på LCD- og plasmaskjermer har rast, særlig det siste året. Samtidig har produktutviklingen av vanlige tv-apparater stoppet helt opp, og vil forsvinne fullstendig fra markedet i løpet av et par år, forklarer han.
Det ser også ut til mange nordmenn fortsatt vurderer å kjøpe digitalt stillbildekamera. 19,4 prosent av oss går med slike planer for det neste halvåret. Størst andel finner man i Hedmark, med 27 prosent, mens bare 12 prosent befolkningen i Sogn og Fjordane vurderer å gjøre det samme. Det er særlig blant de under 30 år og de med høy inntekt som har planer om å anskaffe seg digitalkamera de kommende månedene.
- Vi ser også at salget av digitale fotoapparat er en hit under årets julehandel. Dette bekreftes av undersøkelsen som viser at så mange som 700.000 personer vil anskaffe seg digitalt fotoapparat kommende seks måneder. Tall fra våre butikker viser dessuten at salget av MP3-spillere har tatt helt av, det samme gjelder salget av karaokeanlegg for hjemmebruk, sier Bentestuen.