Norsk Rikskringkasting tar interaktiviteten helt på alvor og gir lytterne sjansen til å si sin mening om hva en 24-timers jazzkanal egentlig bør inneholde.
Fra klokken 05:30 mandag den 11. desember, slippes den digitale kanalen løs på FM-båndet i en 24 timers "loop" i Norges tre største byer. DAB-prosjektet sendes på FM-båndet og i tillegg på Internett.
NRK foretar altså i realiteten en markedsundersøkelse direkte over eteren og ber lytterne sende inn sine meninger per brev, e-post og på weben. Man oppfordres til å lytte både til atmosfæren/tonen i sendingene pluss musikkutvalget.
- Dette er en ny og interessant måte å gjøre en markedsundersøkelse på, mener programsjef i NRK Futurum, Anne-Marie Kristensen. Hun sier i en pressemelding at hun håper at mange jazzinteresserte vil engasjere seg i å utforme programmet til en framtidig jazzkanal i NRK.
Det er en P2-ansatt som har laget en 24-timers demoversjon som skal sendes fire ganger i løpet av samme antall dager. Konkurrenten, Jazzradio'n i Oslo, er invitert inn i varmen til et samarbeid for å fylle de 24 timene.
Det er imidlertid ikke sikkert at det blir noe av NRK Alltid Jazz i det hele tatt:
"NRK har ingen konkrete planer om når de kan få NRK Alltid Jazz på lufta som et fast tilbud. Det er usikkert om, eller eventuelt når, det blir en jazzkanal i NRK-regi.", skriver NRK også i pressemeldingen.
Den siste tids budsjettbråk synes å ha ført til at statskanalen ikke tør love for mye når de nå går inn i et nytt år med nytt styre og ny kringkastingssjef.