TELEKOM

Det nye tredje nettet

For to år siden vant Ice viktige mobilfrekvenser. Det ble slutten på det tredje nasjonale mobilnettet og begynnelsen på et nytt.

FULL RULLE: Eivind Helgaker har skalert opp ice.net voldsomt for både å skifte ut alle basestasjonene med ny LTE-teknologi og for å håndere alle de nye frevensene de har skaffet seg. Han er svært godt fornøyd med datahastigheten de kan tilby og har ingen hast med å introdusere 4G+. Så lenge nettet er lite belastet oppnår kundene deres høyere hastighet uten hos dem enn med hos konkurrentene. Mener han.
FULL RULLE: Eivind Helgaker har skalert opp ice.net voldsomt for både å skifte ut alle basestasjonene med ny LTE-teknologi og for å håndere alle de nye frevensene de har skaffet seg. Han er svært godt fornøyd med datahastigheten de kan tilby og har ingen hast med å introdusere 4G+. Så lenge nettet er lite belastet oppnår kundene deres høyere hastighet uten hos dem enn med hos konkurrentene. Mener han. Bilde: ORV
7. jan. 2016 - 11:27

Vi er vant til å tenke på at det er to mobilnett i Norge, Telenor og Netcom. Det tredje, Network Norway/Tele2, forsvant da de tapte frekvensauksjonen i 2013 til fordel for Telco Data, altså ice.net.

Året etter ble Tele2 kjøpt opp av Netcom, mens ice.net tok over kundene til Network Norway og de rundt 2000 basestasjonene som Tele2 hadde etablert.

Ambisjoner

Ice.net hadde bygget seg opp gjennom mange år fordi de overtok en frekvens i 450 MHz-båndet som var ledig, etter at analog mobiltelefoni, NMT, ble lagt ned.

Fordelen med denne frekvensen, selv om den er smal (2x5 MHz), er rekkevidden.

Signalene rekker svært langt og de kan tilby mobilt bredbånd til områder der ingen andre nett rekker fram.

Byttet alt

Nå har selskapet gjennomført et fullstendig teknisk bytte. Alle de 550 basestasjonene er bygget om til LTE, i stedet for den etterhvert tilårskomne CDMA 2000-teknologien.

I tillegg så har Ice lagt til de nye frekvensene 800 MHz, 900 MHz og 1800 MHz der det har vært behov for det. Resultatet er at hver sektor i basestasjonene har økt kapasiteten betraktelig.

Der de kun har 450 MHz-båndet, er økningen fra teoretisk rundt 9 Mbit/s til rundt 37 Mbit/s. Der de de har dekning på 800 MHz øker den til 70 Mbit/s, og opptil 140 Mbit/s der de har tatt i bruk 1800 MHz.

Det å samle utbyggingen rundt LTE for alle frekvensene, gjør også utstyret billigere. Alle kundene, utenom de med ukeabonnementer, har fått nye rutere uten å betale for det.

Den kan brukes på alle frekvensene ice.net benytter, altså 800, 900, 1800 MHz i tillegg til 450 MHz.

– Dekningen på 450 MHz er den samme som før, med 75 prosent av hele det norske landarealet. Det er det ingen som slår, og med de nye frekvensene vi har fått, er nettet blitt enda bedre. Vi har foreløpig bygget ut med 800 MHz til over 40 prosent av befolkningen, noe som er kravet fra Nkom, og det avlaster og frigir kapasitet også til 450 MHz-frekvensen. Vi kommer fortløpende til å utvide med enda mer 800/900/1800 MHz-frekvenser der det trengs, i tillegg til 450 MHz-frekvensen. Dette er en viktig jobb både for dedikert, mobilt bredbånd, men også viktig i forbindelse med lansering av telefonitjenester på eget nett, sier administrerende direktør i ice.net, Eivind Helgaker.

Kjøper tale av Netcom

Selskapet vil bruke den gamle og de nye frekvensene til å produsere data.

Alt de bygger ut selv er basert på 4G. Tale på 2G og 3G vil de kjøpe av Netcom, i tillegg til en del datakapasitet for å supplere det egne nettverket.

– Vi kommer ikke til å bygge ut de gamle teknologiene. Det lønner seg for oss å kjøpe tale fra Netcom på disse frekvensene, slik at vi kan konsentrere oss om å bygge LTE. Senere i år vil vi introdusere tale på LTE, altså VoLTE, og det blir på eget nett, sier Helgaker.

Kunder

Tradisjonelt har ice.net hatt rundt 100 000 kunder. Overtakelsen av kundene til Network Norway gjorde at de fikk rundt 90 000 nye kunder.

Helgaker vil ikke ut med hvor mange de har nå, men sier de har ambisjoner om å øke kundemassen betydelig nå som det nye LTE-nettet er i drift. Gulroten er at kundene skal få generøst med data for pengene.

– Selv om vi i praksis har kjørt med håndbrekket på de siste par årene, har vi beholdt de fleste kundene gjennom den krevende oppgraderingen vi har gjennomført, sier Helgaker.

– En del av kundemassen de overtok, ble nok borte. Men samtidig har de fått en del nye etter et par kampanjer. Hva situasjonen er nå, er vanskelig å si. Men jeg skulle gjette på at de har et sted mellom 160 og 180 000 kunder, sier redaktør i Inside Telecom, Varog Kervarec.

– Den neste store utbygging for oss er å bygge et eget kjernenett for tale. Altså den plattformen som skal håndterer vår egen trafikk og telefonitjenester der vi har egen dekning. Vi bygger kjernenettet med alle støttesystemene vi trenger til driften i år, og folk kommer til å merke at det er tre nasjonale mobilnett her i landet, sier Helgaker. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra