BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Det sosiale må sanses i sanntid

Nye nettskytilbud fra IBM lover bedrifter innsikt som straks kan omsettes i handling.

IBM Lotus-sjef Alistair Rennie under åpningen på Lotusphere i morges: Poenget er å følge løpende med i hvordan ikke bare kunder og partnere reagerer, men også – og kanskje særlig – de innflytelsesrike.
IBM Lotus-sjef Alistair Rennie under åpningen på Lotusphere i morges: Poenget er å følge løpende med i hvordan ikke bare kunder og partnere reagerer, men også – og kanskje særlig – de innflytelsesrike. Bilde: IBM Lotus
16. jan. 2012 - 15:36

IBM åpner sitt årlige treff Lotusphere med løfter om løsninger for sanntidsinnsikt av trender slik de gjenspeiles i sosiale tjenester, kombinert med verktøy for raskt å omsette innsikt til handling.

Lotusphere har de siste femten årene dreid seg om bruken av sosiale verktøy for å bedre folks effektivitet og bedrifters lønnsomhet. I år er hovedslagordet «Business. Made Social.», og IBM legger til «Collective Intelligence».

Budskapet er å samordne digitale verktøy slik at man både kan sanse sosiale og økonomiske trender i sanntid, og raskt ta egnede beslutninger for hele bedriften.

De tre hovedbestanddelene i kollektiv intelligens, ifølge IBM: Bli flinkere til å spå, oppdage og dele nye ideer, samt øke felleskompetansen og evnen til å fordele arbeid til hverandre.
De tre hovedbestanddelene i kollektiv intelligens, ifølge IBM: Bli flinkere til å spå, oppdage og dele nye ideer, samt øke felleskompetansen og evnen til å fordele arbeid til hverandre.

For å være à jour med sosiale og økonomiske trender må man kombinere flere typer analyseverktøy. Noen fanger opp data fra ERP-systemer, andre fra verktøy for kundestøtte og salg. IBM mener at man også må følge med data som genereres gjennom ansattes, kunders, partneres og innflytelsesrike personers ytringer i interne og eksterne sosiale medier.

Den andre delen av IBMs budskap er at sosiale tjenester ikke bare er til for å skaffe innsikt i hva som skjer. De skal også brukes til å påvirke det som skjer. Det siste dreier seg ikke om å bekjenne på Facebook, men først og fremst om å legge opp hensiktsmessige sosiale tjenester for bedriftens beslutningstakere.

Verktøyene for analyse av sosiale og økonomiske data må følgelig suppleres av samhandlingsverktøy for å ta beslutninger og sette dem ut i livet.

IBM bygger sosial analyse og samhandling inn i én og samme plattform, døpt IBM Connections. Verktøyene i plattformen er tilgjengelig gjennom IBMs nettskytjeneste SmartCloud. Det gir dem som har investert i Lotus tidligere, anledning til å utvide funksjonaliteten gjennom en hybrid modell.

En egen «SmartCloud for Social Business» omfatter tjenester som sikker fildeling, sosiale nettverk, fellesskap, nettmøter, lynmeldinger, e-post og avtaler, samt applikasjoner for samtidig redigering av dokumenter.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra