Det norske programvareselskapet Mobiletech har fått et det svenske forsvaret som kunde på mobilt innhold.
Mobiletech tilbyr verktøy og løsninger for å tilrettelegge innhold på den mobile web. Selskapet optimaliserer trafikken slik at det går fortere å lese nyheter som igjen gir billigere datatrafikk. Blant kundene er store nordiske teleselskaper og mediehus.
Alle de store avisene har optimalisert trafikken for nettet.

%25201%2520(2)%2520(1).png)
Nå har selskapet altså fått det svenske forsvaret som kunde.
Mobil.mil.se er en mobil versjon av den svenske Försvarsmaktens web-innhold som automatisk tilpasses ulike mobiltelefoners web-lesere.
Den mobile versjonen av mil.se lanseres med blant annet kortfattet fakta om Försvarsmakten, rekrypteringsinformasjon, nyheter i tillegg til kontaktinformasjon til forbund, skoler, sentrum og enheter. Nettstedet kommer framover å utvides med film og flere brukervennlige tjenester.
- Vi leverer en plug-in løsning til EPiServer-plattformen, forteller Bjørn Gundersen i Mobiletech til digi.no.
Selskapet har jobbet tett med det svenske IT-selskapet KnowIT, som har levert selve web-løsningen.
- At vi har fått med det svenske forsvaret viser at andre aktører enn media- og telekom nå forstår betydning av å utvikle en kommunikasjonsstrategi også for mobilt internett. Flere og flere IT-anbud inn mot det offentlige innebærer nå at de også ønsker en optimal løsning for mobilkanalen i tillegg til tradisjonell web, sier Gundersen til digi.no.
Mobiletech har jobbet strategisk med å utvikle partnerskap med andre CMS-leverandører.
Gundersen røper at de snart er «på lufta» med en mobilløsning for et av de største varehandels-konsernene i Norden hvor målet er kundepleie, interaksjon og nyttetjenester og en helt annen bevisst måte å bruke mobilkanalen som det verktøyet det kan være.