LESERINNLEGG: Den digitale innholdsbransjen er i raskt utvikling. Nye forretningsområder, trender og teknologi blir introdusert raskere og raskere. I dette innlegget ønsker jeg å dele noen tanker om hva jeg tror vi mest sannsynlig skjer i dette markedet i 2012.
1: Fokus på konkrete og målbare parameter for alle kanaler hvor man distribuerer innhold.
Kanaler som web, mobil web, iPad/iPhone/Android apper er vanlig å benytte når man skal engasjere brukere. Til nå har det vært fokus på å ha en app eller en mobilside. Dette er ikke godt nok: I 2012 kommer man til å få mer fokus på hvor bra de enkelte kanalene gjør det i forhold til konverteringen man ønsker. Dette vil sette økt krav til løsninger som må skille mellom ulike kanaler og målbarhet av disse, for eksempel antall produkter solgt på grunn av visninger via en mobil løsning.
2: Personalisert innholdsnavigasjon for å håndtere ekstrem vekst av innhold
I følge Gartner er 90 prosent av alt innhold opprettet de siste to år. Med en slik vekst i innholdsmengde kan man ikke realistisk håndtere alt redaksjonelt. Navigasjon basert på hierarkisk navigering og redaksjonelle samlingssider vil ikke lenger være tilstrekkelig. Det vil være forventet at man skal kunne tilby ulik type navigasjon til ulike typer brukere, med personalisert søk og innholdsforslag basert på brukerens interesse og oppførsel. Dette for å levere bedre konvertering (typisk hva man måler i ehandel), mer trafikk (typisk mål for media) men også å redusere tiden det tar å finne relevant informasjon (typisk selvbetjeningsmål). Dette vil sette krav til smartere løsninger som lærer seg brukernes oppførsel samtidig som de analyserer hva som fungerer og hva som ikke fungerer, slik at man hele tiden kan optimalisere for bedre konvertering.
3: Mobil-først er den nye standarden
Vi har sett i de siste årene flere og flere organisasjoner, media startet trenden, som introduserer Web-først strategi. I 2012 vil vi se en økt investering innen mobile løsninger. Dette på grunn av at man ser mer og mer trafikk fra mobile enheter, spesielt i nye markeder hvor man rett og slett hopper over den tradisjonelle pc-surfingen. Store investeringer i 2012 vil være basert på en mobil-først strategi som hovedregel og ikke som ett sideprosjekt eller noe man gjør etter Web.
4: HTML5 blir mer brukt enn innholdsbaserte apper
Siden Apple introduserte apper har vi sett utallige applikasjoner, spesielt fra media, hovedsakelig basert på innhold. Men mye har skjedd siden Wired Magazine påstod at vi så slutten på web. I 2011 har vi sett store medieaktører droppe investeringer i apper til fordel for HTML5-baserte applikasjoner. Financial Times, SVT og NRK er noen eksempler på akkurat dette. Denne trenden vil fortsette i 2012. De som ønsker å lage innholdsbaserte apper kommer til å velge HTML5 til fordel for egne apper for hver plattform.
5: Tradisjonelle bransjer går mobil
Vi har allerede sett begynnelsen på dette i 2011 med mobile billettsystem, brukbare mobil-banker og mobile nettbutikker. I 2012 vil mer tradisjonelle bransjer ha mobile løsninger som en sentral del av sin spissede kommunikasjon, med selvbetjeningsløsninger, transaksjoner og prosesstyring med kunder og brukere.
6: Ehandel som en integrert del av helhetlig innholdsstrategi
Sosial media-integrasjon som brukeranmeldelser, tips for bruk og beskrivelser fra brukere vil bli mer tett integrert med personalisert ehandel. Nøkkelen er å tilby den rette konteksten ved å presentere all informasjon som trengs for å ta en kjøpsbeslutning med ett tastetrykk for kunden. Innholdsforvaltningsplattformer må tilby en helhetlig tilgang til betalte tjenester, fysiske produkter og betalt innhold.
7: Arbeidsflyt blir forretningskritisk
Kunder forventer rask behandling av forespørsler via digitale kanaler. Dette resulterer i krav til overvåking og prosessering av alle aktiviteter med kunder i alle kanaler. Innholdsforvaltning vil i 2012 tilby bedre støtte for styring av forretningsprosesser og tilpasset arbeidsflyt.
8: Selvbetjeningsorganisasjoner blir mer effektive for å holde seg konkurransedyktige...
...samtidig som nettbaserte tjenester ikke går utover kvaliteten til menneskelig kommunikasjon. Sømløse og proaktive nettjenester kommer til å trenge kraftigere støttetjenester for tett integrasjon med eksisterende systemer.
9: Hyperlokale tjenester kommer for fullt
Med stor økning av mobile enheter som har både GPS og Internett finnes det et større marked for å levere hyperlokale tjenester. Sammen med økt aksept for stedsbaserte tjenester vil brukere også forvente at digitale innholdstilbydere tilbyr navigering av innhold basert på lokale behov og muligheter. Det vil også i større grad bli forventet at brukerne skal berike hyperlokalt innhold ved for eksempel å skrive en anmeldelse av tredagers tilbudet i den lokale sportsbutikken.
10: TV blir den nye mobilen
Samarbeid med surfing på interaktive innholdstjenester via tv-skjermen kommer til å endre sofalivet til familier verden over. Store flatskjermer på veggen i hjemmene kommer til å bli brukt for å dele digitale bilder og filmer, surfe på nettet, kjøpe produkter og innhente informasjon. Tv-en kommer til å bli den neste kanalen i multikanalutfordringene innholdsforvaltningssystemer må løse. Web på tv kommer til å innføre nye utfordringer med tanke på navigering i innhold – talestyrt webnavigasjon er rett rundt hjørnet...
Bård Farstad er gründer og Chairman Innovation Board eZ Systems