Søndag skjedde det igjen. Netcoms kunder opplevde at teletjenestene deres gikk ned for telling.
Bakgrunnen var feil på fiberforbindelsen for 30 mobilmaster i Oslo og Akershus. De berørte mistet både GSM-dekning og støtte for datatrafikk over edge eller 3G.
- Enkelte kunder hadde manglende dekning på grunn av dette, men vi har flere hundre sendere i Oslo, så byen skal likevel ha generell dekning, sier Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus til Aftenposten.
Han medgir at dette likevel er en mager trøst for de kundene som mistet forbindelsen. Vederhus sier de beklager sterkt, og at de tar episoden alvorlig.
Flere episoder
Ingen teleselskaper immune mot nedetid, og det samme har også skjedd Telenor tidligere. Likevel har Netcom måttet tåle et ekstra oppmerksomhet, etter flere uheldige episoder den siste tiden.
Dette er andre gang på kort tid at Netcom opplever problemer i sitt mobilnett. Så sent som i slutten av september falt selskapets tjenester over hele landet ned, den gangen som følge av en feilslått oppgradering på en sentral i Oslo.
Netcom ble også rammet av driftsproblemer i november 2009, da store deler av Agder-fylkene, Rogaland og Hordaland mistet forbindelsen.
- Det har vært mange episoder den siste tiden. Dette er helt uholdbart, og vi skal ikke ha sånne feil. Dette blir sett på med den aller ytterste alvorlighetsgrad, sier Vederhus til digi.no.
Episoden søndag varte i flere timer. Feilen ble ifølge Netcom rettet til klokken 19.45.
Dagen etter vet selskapets kommunikasjonssjef fremdeles ikke detaljene rundt det som skjedde. Han sier han er usikker på om det for eksempel skyldes gravearbeid, som ofte får skylden ved fiberbrudd.
Kunne rutet over konkurrentens nett
- Hvorfor ruter dere ikke trafikken over konkurrentenes mobilnett når slike problemer inntreffer?
- Det er et spørsmål som kommer opp igjen og igjen. Det er noe man vurderer, men vi har også vurdert det slik at vi ikke har ønsket å gå såpass drastisk til verks ennå, sier Vederhus.
Han innrømmer at det ut fra prinsippene om såkalt roaming trolig er teknisk mulig å få til en slik ruting av trafikken over konkurrentenes infrastruktur.
- Har Netcom flere feil enn konkurrentene?
- Med tre på rad så har vi vært mer utsatt den siste tiden, men generelt har ikke vi flere feil enn andre.
- Kundene er irritererte, men viser forståelse
- Har dere mistet kunder som følge av problemene?
- Heldigvis er det ikke er stort kundefrafall som følge av dette, men det er alltid noen som får nok når slike ting skjer. Kundene gir uttrykk for frustrasjon og irritasjon, men jeg tror det er en forståelse for at dette er avansert teknologi og at problemer kan inntreffe.
I slike situasjoner sier Netcoms kommunikasjonssjef at de oppfatter det som svært viktig å informere kundene underveis om hva som skjer. De gjør sitt ytterste for å være åpne om problemene, forteller han.
- Mobiltrafikken er livsgrunnlaget vårt, så når vi svikter på det har vi selvsagt all verdens forståelse for at kundene våre blir frustrerte.
Les også:
- [12.01.2012] Netcom-trøbbel i hele landet
- [12.10.2010] - Netcoms krasj ikke alvorlig
- [21.09.2010] Derfor krasjet Netcom
- [21.09.2010] Store tekniske problemer hos Netcom
- [23.11.2009] Netcom falt ut i Sør