MPEG-4 er en samling spesifikasjoner på hvordan multimediainnhold skal presenteres på data-, mobil-, TV- og andre skjermer i fremtiden.
Det dreier seg altså ikke om en ren standard for videokomprimering, men et helt sett av instruksjoner for multimediepresentasjoner, slik at video, grafikk, 3D-elementer og lyd i forskjellige formater skal kunne vises på alle typer skjermer og båndbredder.
En audiovisuell 'scene' er bygd opp av mange individuelle objekter. Lyd, bilde, syntetiske og naturlige objekter ligger oppå hverandre i lag, og objektene settes sammen i dekoderen.
Dette betyr at et TV-program som kodes med MPEG-4-standarden skal kunne sendes både til høyoppløselig digital-TV og til en lavoppløselig skjerm uten 3D-støtte på din UMTS-mobiltelefon. Systemet skalerer etter båndbredde og andre parametre for å tilpasse seg forskjellige systemer.
Mer om mobil video:
Fast klar med video for mobiltelefon
MPEG-2, som er standarden for DVD-plater, er en videreføring av MPEG-1, bare med bedre videokvalitet. Men MPEG-2 krever fortsatt høy båndbredde for overføring mens MPEG-4 skal rette på det. Den nye standarden skal også ha støtte for statisk multipleksing av innspilt materiale for satellit-kringkasting.
MPEG-4 skal gi større kvalitet på virtuelle miljøer, og bedre komprimering av 3D-mesh med overflater skal gjøre standarden svært egnet for 3D i spill.
Standarden er fortsatt under utvikling, og så langt er bare taleteknologien en del av videosystemet som er definert og godkjent av Motion Picture Experts Group. Andre deler, så som spesifikasjonene for rettighetsstyring, er ikke helt klart ennå, men skal avgjøres på et MPEG-møte i oktober.
Ifølge Telenor, som også forsker på forskjellige teknologier for MPEG-4-standarden (se egen sak), eksisterer det så langt ikke særlig mye maskinvare som støtter standarden, og således lite innhold. Telenor har vært inne på utviklingssiden i telekonferanse/flerbruker-mulighetene som ligger i teknologien.
Her er de viktigste spesifikasjonene den ferdig utgaven av MPEG-4 skal ha:
Video:
- Avansert videokomprimering og avspilling på alt fra mobiltelefon til HDTV og oppover. (Fra 10 Kbps til 20 Mbps)
- Støtte for 'lagdelte' videoobjekter som gjør det mulig å spille av flere videostrømmer 'lagvis', slik at man kan interagere med de forskjellige videoelementene i visningsvinduet.
- Telenors patenterte H.263-videokomprimering skal gjøre det mulig å foreta videokonferanser helt fra 28.8 Kbps-modem og oppover.
Lyd:
- Advanced Audio Coding (AAC) forbedret versjon fra MPEG-2, gir muligheter for komprimering av lyd med en helt annen kvalitet enn det MP3 leverer i dag, med samme som eller mindre filstørrelse enn i dag. Fra 2Kbits tale til 'transparent' 64 Kbps/sekund/kanal, med andre ord så godt som umulig å høre forskjell på den komprimerte og den originale versjonen.
- CELP-algoritmen for smalbåndslyd for koding av tale, 2-24 Kbps
- Støtte for MIDI-lignende lydkontroll i streamingformat
- Modellering av romkarakteristika for lydeffekter
2D grafikk og animasjon:
- Waveletbasert enkoding av stillbilder/overflater, støtter skalering
- Støtte for å inkludere standard JPEG grafikk og grensesnittlayout
- Bildesekvensering
- Vektorbasert tekst og former
- Støtte for vektoranimasjon
- Integrasjon med andre mediaelementer og interaktivitet
3D-grafikk og animasjon:
- Støtte for videostrøm, mesh-baserte 3D-objekter og animasjon
- Transformasjonsbasert animasjon
- Interaksjon med 3D-objekter
- Mesh-deformasjon
- Integrasjon med andre formater, inkludert video
- 3D-objektintegrasjon
- Støtte for standard interaksjonstyper for bruker-deltagelse
- Støtte for interaksjon med databaser og mediaservere andre steder
I praksis betyr dette 3D-spill, CD-kvalitet på musikk, interaktivitet, heftig grafikk og mye mer på mobiltelefonen, og enorme muligheter i TV-verdenen.
Kilder: MPEG, Eric Scheirer