Data fra norske kollektivselskaper er ikke integrert mot Googles karttjeneste, slik det er i mange andre land.
Det har irritert Bjørn Solnørdal Tennøe, som i sommer har bedt Trafikanten og NSB tilby sine ruteopplysninger i maskinlesbar form.
Da ønskene ble avvist startet han en underskriftskampanje. Denne uken har han delt ut løpesedler på Javazone-konferansen, der målet er å tvinge frem åpne kollektivdata.
- At vi ikke ønsker å levere data til Google er en veldig forenklet fremstilling, sier direktør Jarl Eliassen i Trafikanten til digi.no.
Han forteller at Google kontaktet dem og ønsket data for noen år siden. Diskusjonene førte ikke frem.
- De ønsket et strategisk partnerskap, som de kaller det. Det var en avtaleform med masse forpliktelser og amerikansk forretningsjuss. For oss var det den gangen knyttet til en for stor kostnad. Vi klarte ikke å bli enige, sier Eliassen.
Nye samtaler med Google
I sommer har dialogen imidlertid blitt tatt opp igjen.
Eliassen ønsker ikke å forskuttere om ruteopplysningene kommer på plass i Googles karttjeneste, men sier de er inne i en positiv dialog med dem. Han har ingen kommentar til om Google må betale for slike data.
- Tennøe slakter Trafikantens mobile informasjonsløsning. Er den god nok?
- Alle løsninger kan alltid bli bedre, men vi er veldig stolte av tjenestene våre. Vi mener vi er verdensledende på området.
Trafikanten tilbyr data gjennom et knippe programmeringsgrensesnitt og tjenester. Forutsentningen er at dette brukes på ikke-kommersiell basis.
- Vi må ha kontroll med hvordan dataene våre brukes og hvordan de fremstilles, sier Jarl Eliassen.
Foruten ruteopplysningene drifter Trafikanten også et sanntidssystem og avviksmeldinger for osloregionens kollektivtilbud.
- Google ikke bedre
- Google er ikke i stand til å levere avviks- eller sanntidsinformasjon per i dag. Google er heller ikke noe sesam-sesam i forhold til å lage bedre løsninger enn det vi har. Den kjøper vi ikke. Vi har ingenting å skamme oss over, sier Trafikanten-direktøren.
Tennøe mener på sin side at det er mye enklere å finne frem ved hjelp av Googles karttjeneste. Han mener det er enklere å finne reisetilbud på mobilen i storbyen Beijing enn i Oslo.
- Det er hans opplevelse. Jeg har ikke vært i Beijing, men jeg har vært i Shanghai og må si at det var enklere hjemme i Oslo. I all beskjedenhet. Utsagnet hans høres pussig ut. Vi har tross alt 100.000 brukere av tjenestene våre hver dag og får svært gode tilbakemeldinger, sier Eliassen.
Pusser opp
På mandag lanserer Trafikanten en flunkende ny webløsning, etter lengre tids beta-testing (se her). Det planlegges også en ny versjon av mobilutgaven som kommer senere i høst.
Les også:
- [12.05.2011] Tvang frem data om døde
- [23.03.2011] Sanntids trafikkdata til alle
- [23.09.2010] Trafikkdata kan bli tvangsåpnet
- [10.09.2010] Krever åpne kollektivdata