Det norske selskapet Questback har lansert et nytt verktøy som de hevder skal gjøre det enklere for ledere å få svar på hvorfor noen ansatte slutter i bedriften, mens andre velger å bli.
Verktøyet har fått navnet Employee Touchpoint, og er ifølge selskapet et resultat av to års utvikling ved Questbacks forsknings- og utviklingsavdelinger i Norge og Sverige.
Employee Touchpoint fungerer ved at den samler tilbakemeldinger fra ulike faser i ansettelsesforholdet via tre ulike moduler: Entry, Onboarding og Exit. Etter å ha tygget på informasjonen vil den bli levert til HR-avdelingen og lederne i bedriften via visuelle dashboards som man selv kan tilpasse. Informasjonen oppdateres i sanntid.
Ansatte tør ikke fortelle hvorfor de slutter
Daglig leder Leif Arne Brandsæter i Questback Norge sier i en pressemelding at selv om ansatte gjerne forteller hvorfor de slutter, så viser forskning og erfaring at de fleste ansatte likevel ikke tør å fortelle «hele historien».
– Her kommer løsningen Employee Touchpoint inn, den gir ansatte muligheten til å gi tilbakemelding på hvordan de opplevde arbeidsforholdet, og gir ledere innsikt i hvordan de kan forbedre sine prosesser» forteller Brandsæter. Ansatte kan gjennom løsningen gi tilbakemeldinger både kort tid etter ansettelsen og underveis i ansettelsesforholdet.
Ifølge selskapet skal løsningen gjøre det enklere for bedriftene å forstå hvor god man er på rekruttering, opplæring og til å håndtere at ansatte sier opp. Via løsningen vil man kunne se om det er noen mønstre helt fra den ansatte begynte og frem til hun eller han eventuelt slutter.
Løsningen er i første omgang i drift hos et knippe forsøkskunder.
Fikk en smakebit på livet etter studiene:
Møtte mulige arbeidsgivere på Oslos største IT-karrieredag »