iPad kan bli den nye, store inntektskilden for forlag, aviseiere og utgivere av blader på glanset papir.
Det mener både Rupert Murdoch og andre mediemoguler. De jubler over denne nye muligheten til å ta betalt for innholdet - en mulighet de så langt ikke har klart å bruke på det åpne nettet.
Du kan naturligvis lese aviser og blader på nett gratis med iPad som med en vanlig laptop. Men avisbransjen er i ferd med å utvikle iPad-applikasjoner som gjør leseropplevelsen mye bedre, og dette kommer de til å ta betalt for.
Den Murdoch-eide finansavisen Wall Street Journal var først ute med å forkynne hva de har tenkt å ta for et iPad-abonnement.
Prisen er satt til 17,99 dollar i måneden for én avis hver dag - om lag 108 norske kroner. Til sammenligning koster et abonnement på papirutgaven 29 dollar i måneden, noe som tilsvarer 175 norske kroner.
Med andre ord blir det litt billigere. Men ikke så billig at ikke Murdoch regner med å tjene gode penger. For her er distribusjonen tilnærmet gratis i forhold til en stor flåte med fly og lastebiler, samt en haug med kiosker som skal ha sin provisjon.
I tillegg kommer annonseinntektene, som bransjen forventer seg mer av enn vanlig nett. dette fordi annonsørene får breie seg i større grad enn på nettet, i formater som gjør annonsene mer synlige og innbydende - akkurat som i de gode, gamle papirmagasinene.
En annen publikasjon som har forkynt iPad-prisen er manne-bladet Men's Health. Her vil prisen ligge på fem dollar (om lag 30 kroner) pr. eksemplar. I Norge koster papirutgaven til sammenligning 99 kroner, mens den amerikanske prisen ligger på under det halve.
Den tredje publikasjonen er Hearst-gruppens Esquire. Dette bladet skal selges på iPad for 2,99 dollar (om lag 18 norske kroner) pr. eksemplar - hele to dollar (12 kroner) lavere enn kioskprisen.
Det synes med andre ord ikke å være noe mønster her: mens noen blader tar over halve prisen, ligger andre på to tredeler av papirprisen. Og selvsagt er det forskjell på kjøpt av enkelteksemplarer og abonnementer. velger man ett eller to år, synker prisen dramatisk.
På Zinio-plattformen (for web og egen PC/Mac-applikasjon) har vi allerede sett at enkelte årsabonnementer på prestisjetunge, glansede magasiner ligger nede på 15-20 dollar. Ikke bare som tilbud, men som fast pris. Til sammenligning koster enkelteksemplarer av det samme bladet i elektronisk utgave sju dollar.
Om den samme logikken vil gjelde i Norge, vet vi ikke. Her er det også et annet element som spiller inn, i tillgg til kostnadsreduksjonen: Merverdiavgiften. Mens dagsaviser og såkalte «seriøse» tidsskrifter slipper moms i henhold til gjeldende kultur- og mediepolitikk, betales det full 25 prosent merverdiavgift på blader av mer underholdende karakter.
Myndighetene har allerede signalisert at de ikke vil la elektroniske bøker slippe moms, slik fysiske bøker gjør.
Dermed taler sannsynligheten for at alle norske e-publikasjoner vil få et påslag på 25 prosent, noe som i mange tilfeller vil gjøre differansen mellom papir og iPad mindre.