I Internett- og mediekretser er Interpublic Group of Companies Inc kjent som en stor reklameeier. På Internett har de også gjort noen strategiske investeringer, blant annet gjennom McCann-Erickson som i sin tid opprettet Thunder House som en separat enhet og i 1998 fikk eieren IPG inn i svenske Icon Medialab(20 prosent).
Nå samles all digital rådgivning i et nytt selskap som har sitt hovedkvarter i Stockholm. Det betyr at mediebyrået Initiative Universal Media og søsterseselskapet Message Plus får sin egen avlegger som skal ekspandere i Europa.
Et team fra hvert av de to mediebyråene bygger opp det nye byrået under ledelse av Nike Carlstoft, tidligere administrerende direktør for Message Plus Digital.
Selskapet skal fungere som medierådgiver blant annet for de mange e-handelsselskapene som nå bygges.
- Vår ambisjon er å være det selvsagte mediebyråvalget for e-handelsselskapene. Foruten rådgiving i digitale medier tilbyr vi kompetanse innen for eksempel lojalitetskonsepter, strategiske partnerskap, trådløs kommunikasjon, smart homes og bredbåndsportaler, sier Carlstoft.
IPG har bidratt med to millioner dollar i oppbyggingen av det nye selskapet.
- Gjennom den sterke fokuseringen på e-handelselskap kan vi kjappere og bedre samle unik kunnskap som bidrar til forretningsutviklingen fra et kommunikativt perspektiv, sier hun i en pressemelding.