Konseptutvikler Rune Paulseth i digitoday forteller at det nye annonseproduktet er et amerikansk konsept som holder brukerne innenfor den redaksjonelle tjenesten.
- Dermed blir det enklere for de kreative å lage skikkelig kommunikasjon mot målgruppene, samtidig som vi holder brukerne der de egentlig vil være; inne på nettavisen digitoday.no, sier Paulseth.
- Teknologien som benyttes, er Macromedia Flash, som i utgangspunktet har skapt en del problemer for både nettsteder, annonsører og brukerne. Annonsesystemene har hatt dårlig støtte for dette formatet, spesielt på klikkrapportering til annonsørene.
- Vi mener å ha langt på vei løst dette. For alle brukere som ikke har Flash på maskinene sine, finnes det også alternativer, sier Rune Paulseth. |
Konseptutvikleren understreker imidlertid at dette ikke kommer i stedet for bannerannonsering, blant annet fordi det nye formatet er et dyrere produkt for annonsørene.
- Det er mer kostbart både å kjøpe visninger og lage kampanjematerialet. Egentlig ligger produktet nærmere plakatannonsering enn banner, sier Paulseth.
I tillegg til at produktet er noe mer eksklusivt enn tradisjonell nettannonsering, er det ekskluderende for dem som fortsatt sverger til "gammel" teknologi, som eldre nettlesere. De vil ikke få full utbytte av annonseringen.
- Men kanskje kan det få det gi dem en incentiv til å oppgradere nettleseren sin, sier Raulseth med et flir.
Ansvarlig redaktør Øystein Kvistad er ikke engstelig for å slippe konseptet inn i den redaksjonelle teksten.
- Nei, så lenge annonsen er såpass godt merket, blir det ikke annerledes enn en vanlig avisannonse der den redaksjonelle teksten legges utenfor annonsemodulen, mener Kvistad.
Han forventer ikke spesielt mange reaksjoner fra leserne, men tror heller det kan bli positivt oppfattet at digitoday.no er tidlig ute med alternativer til bannerannonseringen og sponsorater.
- Det mest spennende med det nye formatet er kommunikasjonsdelen. Her kan annonsørene faktisk fortelle en historie eller få frem sitt budskap uten å forlate avisa, sier han og mener en av de største svakhetene i dagens nettannonsering er at leserne sendes ut av den redaksjonelle konteksten hver gang de klikker på reklamen.