Det nyetablerte selskapet Dirkte Bordbestilling (ved å ringe ett telefonnummer kan brukere få informasjon om, og bestille bord på hvilken som helst restaurant i hele Norge, red. anm.) har nå skiftet fokus. Til å begynne med var de etablert over hele landet, men fant fort ut at konseptet ikke lønte seg i "utkant-Norge".
Gründer Espen Agdestein forteller at 80 prosent av trafikken kom i Oslo. Behovet for et slikt konsept er ikke stort nok på små steder.
- Vi kunne nok fortsatt driften i Trondheim, Bergen og Stavanger, men vi ønsker å fokusere på Oslo, sier Agdestein.
- Vi er mer interessert i internasjonalisering, og skal snart starte opp i København.
Nedleggingen av distriktskontorene førte til at fire distriktssjefer mistet jobben i selskapet.
Selskapet har brukt mye penger på teknologiutvikling. Etter en investering på 20 millioner kroner, hadde Direkte Bordbestilling likevel teknikk-trøbbel de første tre månedene.
- Det ser ut til at det er en regel; at man skal ha trøbbel med teknikken i begynnelsen. Men nå fungerer systemet tilfredsstillende. Det er bare et par kosmetiske forbedringer som gjenstår, sier Agdestein til digi.no.
Agdestein var administrerende direktør i selskapet til 15. januar, da overlot han stillingen til Line Uppard. Hun har vært med i selskapet fra begynnelsen; først som konsulent, og siden som markedssjef. Uppard har tidligere vært informasjonsdirektør i Norgesgruppen og administrerende direktør i Glassmagasinet.
- Bedriften trenger forskjellige lederprofiler i de ulike fasene, og jeg tror det var fornuftig med et lederskifte i vårt selskap nå, sier Agdestein og forteller videre at han selv vil jobbe mer med utadrettet virksomhet.
- Jeg vil bygge videre, sier han.
Agdesteins nye tittel er prosjektdirektør.
Ifølge prosjektdirektøren viser styreformann Henning Øglænd, og styret forøvrig, en sjelden entusiasme for prosjektet.
- De har ikke mistet troen på konseptet selv om vi har brukt 40 millioner kroner, påstår Agdestein.
Planen er at konseptet skal selges som franchise-avtaler i andre europeiske storbyer.
- Det er spennende med en norsk bedrift som vil være franchise-giver. Hittil har vi kun vært vant med franchise-takere, sier han.
Direkte Bordbestillings neste mål er å innføre Internett-booking. Det vil sannsynligvis komme igang i løpet av våren.
- Vi har det meste klart, men må jobbe mer med sikkerheten, avslutter Agdestein.