I Norge har yaTack sammen med programvareselskapet Autonomy utviklet en egen yaTack-assistent som skal guide e-kundene. "Ekspeditøren" sørger for tips om aktuelle gaver og andre produkter som passer til kundenes demografiske profil og som også er basert på kjøpehistorikk hvis kundene er gjengangere.
I Israel har to selskap utviklet hver sin programvare som skal støtte oppunder e-handlingen og gjøre den mer meningsfull. Reuters skriver at HumanClick Ltd, tilbyr nedlasting av en gratis programvare som gir kundene mulighet å engasjere seg i en salgschat med en ekspeditør.
En egen tegneseriefigur spør om du har lyst til å chatte. Og kjøpmennene i andre enden blir varslet om at en kunde er på vei inn gjennom bjelleklang på datamaskinen, akkurat som når døren går opp i nærbutikken.
Noe vanskeligere i forhold til personvernet er det muligens at ekspeditøren kan følge kundene uansett om kundene har sagt Ya Tack til en nettprat eller ikke. Og salgsrepresentanten kan stille spørsmålet om kunden ønsker å prate på ny - med stor fare for å skape irritasjon og muligens skremme vekk kundene.
Men HumanClick, som startet sin virksomhet i desember i fjor, er ikke det eneste israelske selskapet som driver med kundepleie innen e-handel.
Også VocalTec Communications har sitt hovedkvarter i Israel selv om selskapet er notert på den amerikanske teknologi-indeksen Nasdaq. VocalTec regnes som en pionér innen lyd- og audiooverføringer over Internett med utviklingen av programvaren "Internet Phone" for fem år siden og har utviklet en teknologi som gjør det mulig å snakke med en ekspeditør mens man surfer.
En e-shopper, som har koplet en mikrofon til datamaskinen, kan klikke på et ikon og prate direkte til en salgsrepresentant i e-butikken. VocalTec regner med inntekter på mellom fem og åtte millioner dollar i år 2000 fra det nye tilbudet, skriver Reuters.