Få etablerte selskaper har satset hardere på Internett enn Disney, men håpet om fremtidige inntekter er i ferd med å drukne i milliardtap.
Det mektige mediekonglomeratet eier (under portalen Go.com) en rekke Internett-satsinger, deriblant søkemotoren Infoseek, Disney Online, sportsnettstedet ESPN, Family og ABC. Her i Norge har selskapet lanserte en betaltjeneste, men møtt kritikk for å tøye norske reklameregler for barn.
Gjennom sine nettsteder selger Disney et stort utvalg varer, men har ikke klart å skape noen virkelige publikumsmagneter. Blant annet henger Infoseek langt etter sine konkurrenter, både teknisk og besøksmessig.
Dette gav milliardtap i regnskapsåret 1998, men nå er vondt blitt enda verre. I 1998 tapte Disney 7,85 milliarder kroner etter en omsetning på én milliard. Omsetningen er økt til halvannen milliarder kroner i år, men tapene følger etter - og vel så det - opp til nesten åtte milliarder kroner, skriver den amerikanske nyhetstjenesten Cnet.
Disney forklarer de dårlige tallene med at selskapet er i en overgangsfase der man arbeider med å slå sammen de forskjellige tjenestene for å effektivisere driften.