Warner Music overrasket musikkbransjen da de for to år siden ble det første plateselskapet som inngikk avtale om lovlig distribusjon av musikkvideoer på videotjenesten Youtube.
At formidling av videosnutter på internett kunne være en god forretningsidé begynte for alvor å gå opp for folk da Google senere det samme året bladde opp 1,6 milliarder for nettjenesten.
Hvert fjerde søk hos Google er nå et søk etter video gjennom Youtube. Også her hjemme er filmsnutter på nettet en sikker vinner. Ordet «Youtube» er det tredje mest brukte søkeuttrykket i Norge.
Men heretter skal du ikke få se musikkvideo av verdenstjerner som AC/DC, Madonna, Eric Clapton, Led Zeppelin, Metallica, Prince, R.E.M eller Red Hot Chili Peppers på Youtube.
Grunnen er at Warner Music har avsluttet sitt samarbeid med Youtube. Bruddet skjer etter lange forhandlinger, og Warner har nå beordret at tusenvis av musikkvideoer skal fjernes fra den populære tjenesten.
En komplett liste over hvilke artister dette gjelder finner du her.
Beslutningen er et stort tilbakeslag for en av nettets mest besøkte sider. Seks av de ti mest sette filmklippene på tjenesten er musikkvideoer. Avgjørelsen gjelder også for brukergenererte videoer som inneholder musikk fra Warners portefølje av verdensstjerner.
Ifølge Warner skyldes bruddet at avtalen gir dem for lite penger i kompensasjon. Selskapets digitale produkter omsatte i fjor for 639 millioner dollar. Ifølge Warner Music stod inntektene fra Youtube for mindre enn en prosent av dette.
Warner planlegger nå å distribuere musikkvideoene sine via andre kanaler, som for eksempel MySpace og AOL i fremtiden.
Les også:
- [24.03.2009] Bruker opphavsrett mot Youtube-ungdom
- [19.12.2008] Video-søk er stereoider for Google
- [25.04.2008] Hvordan skal YouTube tjene penger?
- [09.10.2007] Slik skal Google tjene penger på video