Ifølge en meningsmåling utført av bemanningsselskapet Xtra personell blir nesten 1,7 millioner arbeidstagere daglig avbrutt på jobben av IT-trøbbel. 690.000 blir rammet ofte, ifølge tallene som er innhentet av InFact.
– IT-løsninger er dermed både en kilde til effektivisering, men også store produktivitetstap i norsk arbeidsliv, slår bemanningsbyrået fast.
De som klager mest på nedetid er ansatte innen bank og finans. Her svarer 86 prosent at de ofte (38,9 prosent) eller «av og til» (47,9 prosent) at de tvinges til å avbryte arbeidet fordi IT-vertkøyene svikter.
– Tallet for bank og finanssektoren er sjokkerende høyt. Her er det tydeligvis knapt ansatte som ikke opplever IT-trøbbel på jevnlig basis. Jeg er overrasket over dette, fordi dette er en bransje som tidlig tok i bruk IT som arbeidsverktøy og arbeidsprosesser. Samtidig kan det også være slik at mange og komplekse systemer også øker sannsynligheten for å oppleve IT-relatert avbrudd, sier daglig leder i Xtra personell, Hanne Zimmermann i en pressemelding.
Hakk i hel kommer ansatte i IT- og telekom-sektoren med 80,3 prosent som opplever nedetid. I privat sektor er det ansatte innen helse- og sosial som opplever minst trøbbel, med bare 50 prosent.
Innen offentlig sektor er det ansatte i den offentlige forvaltningen som opplever mest problemer, eller som kanskje syter mest over IT-trøbbel. Her oppgir 43 prosent at de ofte blir tvunget til å nedlegge arbeidet, mens 37,4 prosent svarer at det skjer av og til.
Men: Tallene bør tas med en betydelig klype salt. Det er bare 1013 mennesker som har svart. Det betyr at feilmarginene er betydelige, selv om man kan gi det stempel som statistisk signifikant. Dessuten er bank- og finanssektoren, samt IT-sektoren langt mer IT-intensivt enn for eksempel en sykepleier.
Hele tallmaterialet kan du laste ned selv her. (Excel)