En spørreundersøkelse gjort av Mediavision om utbredelsen av strømmeenhetene Apple TV og Google Chromecast i de fire største landene i Norden, viser at Chromecast er i ferd med å bli like utbredt som Apple TV i tre av de fire landene. Endringen har i særlig grad skjedd det siste året.
Sterkest i Norge
Blant de fire landene, har Apple TV vært mest utbredt i Norge. Andelen har økt det siste året og er nå på 17 prosent. Utbredelsen av Chromecast øker likevel raskere, men henger med sine 11 prosent fortsatt betydelig bak Apples produkt.
Slik er det ikke i de øvrige tre landene. I både Finland og Sverige har utbredelsen av Chromecast vokst mye raskere enn utbredelsen av Apple TV, så raskt at hele forspranget Apple TV hadde, nå har blitt hentet igjen.
I Danmark har Chromecast det siste året faktisk gått forbi Apple TV, ifølge tallene til Mediavision, som faktisk viser en liten tilbakegang i utbredelsen av Apple TV i Danmark.
- Globalt: Googles «tv-pinne» holder teten
Enkle å bruke
Begge de to enhetene gjør det enkelt å strømme nettinnhold til tv-er, uten å måtte bruke tv-enes ofte litt klønete smart-funksjoner.
– Etter hvert som forbrukernes kjennskap til disse enhetene øker, og jo mer brukervennlige de blir, blir det enkelt også for mindre teknologimodne forbrukere å se på nettbaserte medieinnhold på tv-skjermen. Dette skjerper selvfølgelig konkurransen mellom tradisjon betal-tv og strømmetjenester, sier Marie Nilsson, administrerende direktør i Mediavision, i en pressemelding.
Selskapet anslår at 6,8 millioner forbrukere i de fire landene ser daglig på nettbasert video. Andelen er høyest i Sverige og Norge, med henholdsvis 40 og 39 prosent. Andelen er en hel del lavere i Danmark og Finland, henholdsvis 27 og 31 prosent.
- Les også: Chrome får innebygd Chromecast-støtte