I dag er det premiere på Dagens Næringslivs seksjon 'Etter Børs' på dn.no. Den rosa avisen flytter medie- og kulturstoffet sitt ut på Internett for å møte den stadig hardere kampen om bransjelesernes oppmerksomhet. Spesielt medierelatert innhold har fått et kraftig oppsving de siste årene, både i allmenn nyhetspresse, men også med oppblomstringen av nye bransjeaviser på Internett.
- Det er åpenbart at vi ser at konkurransen på dette området har blitt hardere, sier redaksjonssjef Anders Bjartnes som leder seksjonen i Dagens Næringsliv til digitoday.no.
- Vi flytter Etter Børs ut på nettet for å møte denne konkurransen. Til sammen er det satt av drøyt to årsverk til å jobbe med dn.no, men vi vil involvere alle medarbeiderne i jobbingen, sier mannen som kommer til å velge publiseringskanal fra sak til sak.
Bjartnes skriver i papirutgaven om den stadig skjerpede nyhetskonkurransen som innebærer at "papiravisen må satse på å bringe frem egne, eksklusive nyhetssaker som er relevante, interessante og gjerne underholdende".
Bjartnes, som mener at "Internettet er en gudegave til avisene", sier at på Etter Børs-seksjonen på nettet kommer Dagens Næringsliv til å ha en litt lavere nyhetsterskel enn i avisen. Men samtidig skal de ikke publisere alt:
"Vi kommer til å redigere dn.no/etterbors slik at du som leser ikke blir bombet med uvesentligheter og fjas".
En av de to DN-medarbeiderne som skal fokusere spesielt på Internett, er tidligere digitoday-journalist Hilde Nyman. Hun er "donert" til jobbingen fra Etter Børs-seksjonen på papir, mens Vibeke Larsen kommer fra dn.no.
- Alle reporterne i Etter Børs-seksjonen kommer til å ha eierskap til nettproduktet, sier Stig Grimelid som leder redaksjonen i dn.no.
Grimelid har ansvaret for å fylle dn.no, mens Anders Bjartnes i papiravisen skal fylle Etter Børs-seksjonen både på papir og nett med artikler. Grimelid tror ikke det blir noe problemer med ansvarsfordelingen.
- Jeg har redaktøransvaret for nettet, men ikke ansvaret for flyten på Etter Børs. Det er det Anders Bjartnes som har, sier Grimelid.
Og over disse to råder ansvarlig redaktør Amund Djuve som sjef for papirutgaven og publisist Svein-Thore Gran som sjef for DN Nye Medier.
Det har tatt mange planleggingsmåneder, ifølge Grimelid.
Det er da også første gang Dagens Næringsliv prøver den flermediale modellen hvor man tar en bevisst og systematisk vurdering om hvor stoffet skal plasseres.
- Jeg er overbevist om at stoffomådet til Etter Børs er viktig for oss på Internett. Vi har allerede hatt fokus på dette med en egen journalist på stoffområdet, selv om det ikke har vært en egen seksjon hos oss. Erfaringsmessig er disse sakene godt lest, mener DN.no-redaktøren.
Neste år kommer "Etter Børs" til å feire sitt ti årsjubileum som nyhetskanal innen områdene medier, reklame og kultur.
Seksjonen i Dagens Næringsliv ble startet i den rosa avisen i mars 1992 etter først å ha eksistert som en del av lørdagsutgaven.
Det var dagens redaktør i Kampanje, Hans Hjellemo som var den første heltidsansatte i seksjonen som fort bygget seg opp en meget sterk posisjon innen medieverden.
Med lanseringen av Etter Børs på dn.no får Hjellemo paradoksalt nok en ny konkurrent på Internett fra en merkevare som han en gang i tiden selv var med å starte.