DNBs nettbank var torsdag ettermiddag i funksjon igjen etter en hel dag med problemer. Banken legger seg flat, mens Finanstilsynet krever en forklaring.
Både bankens nettsider, nettbanken og betalingssystemet Vipps gikk ned torsdag morgen etter at det natt til torsdag hadde oppstått problemer med bankens lagringssystemer. Først ved 17-tiden var alle problemene løst.
– Når vi har så store problemer med tjenestene våre, er det svært mange mennesker som blir berørt. Kundene våre har hatt problemer med å betale, overføre og motta penger. Det rammer både privatkunder, bedriftskunder og de som bruker Vipps, sier konserndirektør for IT og Operations i DNB, Liv Fiksdahl.
– For oss er stabilisering av driftssituasjonen høyeste prioritet nå. Jeg beklager igjen på det sterkeste alle problemene dette har medført, sier Fiksdahl.
Systemfeil
Overfor NTB forklarer kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB problemene med feil i datalagringssystemene der alle dataene ligger.
– Det tar tid fordi vi har veldig store datasystemer, men vi er nå inne i siste fase, forsikret han tidligere på ettermiddagen.
Ifølge Dalsbø har problemene torsdag ingen sammenheng med tidligere nedetid. Det er altså ikke de samme tekniske problemene som stadig gjentar seg.
Ifølge Fiksdahl har DNB i løpet av de siste årene investert mye i å gjøre systemene robuste og moderne. Likevel kan det oppstå hendelser som det er vanskelig å forsikre seg mot.
–Vi trener på verstefalls-scenarioer og jobber hardt hver dag for å forebygge, men det dukker dessverre opp uventede situasjoner, sier Fiksdahl.
Finanstilsynet reagerer
Med torsdagens problemer har Norges største bank vært ute av drift minst fem ganger denne måneden. Det får Finanstilsynet til å reagere.
– Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sier direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen.
Nå ber tilsynet om en skriftlig redegjørelse fra banken.
IKT-Norge: Uholdbart
IKT-Norge er også sterkt kritisk til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger for sine brukere. Interesseorganisasjonen mener nettbanker er å regne for "samfunnskritisk infrastruktur" og at det dermed må stilles strenge krav til oppetid og stabilitet.
– Nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som sikrer at når et system faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppetid, sier administrerende direktør Heidi Austlid til NTB.
– Det som nå skjer, er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne, konkluderer hun.(©NTB)