Flere kunder i storbanken DNB har problemer med å logge seg inn i nettbanken. DNB bekrefter at det er tekniske problemer igjen.
På bankens nettsider ligger det en beskjed om at «enkelte kunder opplever ustabilitet i nettbanken, dette gjelder både bedrift og privat».
– Vi har lokalisert feilen, men prøver nå å finne ut hva som har skjedd. Vi har hatt problemer med nettbanken for bedrift, og det rammer bankkundene. Vi jobber nå med å løse dette og kan ikke si noe om hvor lang tid det vil ta, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til Nettavisen.
Databaseutfordring
Problemene rammer først og fremst bedriftskunder nå på morgenkvisten onsdag, og har i skrivende stund vart i rundt en times tid. Det utdyper DNBs informasjonsrådgiver Andreas Nyheim overfor digi.no.
– Det er en databaseutfordring. Vi jobber nå med å kartlegge og løse dette sammen med våre leverandører. Det er først og fremst noe som rammer våre bedriftskunder som ønsker å logge seg inn, men vi ser at det også kan ramme enkelte privatkunder, sier Nyheim.
Han ønsker foreløpig ikke å gå nærmere inn på om driftsutfordringene ligger i bankens egne systemer eller hos en underleverandør.
– Vi er ikke fornøyd med dette
Nettbanken har hatt mange problemer de siste månedene. Nyheim sier at de beklager dette på det sterkeste.
Les også vårt intervju med bankens IT-ledelse forrige måned: Ikke mangel på redundans som førte til problemene (Digi Ekstra)
– Som vi har sagt tidligere har det høyeste prioritet å få bukt med problemene. Vi er ikke fornøyd slik det har vært den siste tiden, avslutter informasjonsrådgiver Andreas Nyheim.
Oppdatering: Ifølge NTB opplyste DNB ved 12-tiden onsdag at alle systemer fungerte igjen, selv om flere kunder på bankens Facebook-side skrev at det ikke stemte.