For det som er fjerde eller femte gang så langt i mars, er DNBs nettbank utilgjengelig. Banken melder på Facebook at problemene oppstod i natt, men som svar på meldingene skriver flere at det var problemer allerede onsdag kveld. Digi.no fikk et tips om problemene klokken 01.35 i natt.
Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB, forteller til digi.no at han fikk melding om problemene omtrent i ett-tiden i natt.
Årsaken til problemene er at noen av lagringssystemene til banken, som er lokalisert i Green Mountain-anlegget i Rennesøy ved Stavanger, har gått ned. Men systemene driftes ikke av Green Mountain.
Ifølge Dalsbø har problemene ført til at også flere andre systemer har gått ned, blant annet nettbanken og betalingsløsninger på nett.
Det varte ikke lenge: DNBs nettbank friskmeldt
Vipps
Også Vipps er berørt. Ifølge Dalsbø skyldes ikke dette problemer med selve tjenesten, men at de øvrige problemene har ført til at kunder opplever at betalinger ikke har gått gjennom. DNB har derfor valgt å ta ned Vipps inntil de øvrige problemene er løst.
Om forventet rettetid sier Dalsbø at dette er vanskelig å fastslå. Han kjenner likevel til at det vil kreve en ny oppstart av systemene, og dette vil kunne ta én til to timer.
– Det er slik bildet ser ut nå, men vi er forberedt på at det vil kunne ta lenger tid dersom vi støter på en del problemer, forteller Dalsbø.
Han sier videre at dette er fjerde gang i mars at feil har påvirket sentrale funksjoner. Forrige gang var tirsdag kveld denne uken.
– Det er selvfølgelig ikke godt nok. Ser man på hele det siste året, har vi vært veldig solide. Men ikke i den siste tiden. Her må vi ta selvkritikk og beklage til de kundene som er rammet, avslutter Dalsbø.
Ikke holdbart
Administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Austlid, sier i en uttalelse digi.no har mottatt at nettbanker er å regne som samfunnskritisk infrastruktur.
– Det som nå skjer, er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne. Vi som forbrukere må kunne stole på bankenes nettbanktjenester, mener Austlid.
Hun sier videre at nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som gjør at når det ene systemet faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppetid.
– DNB definerer seg selv som digitalselskap, og da må deres bankløsninger fungere for oss forbrukere – når vi trenger det. DNB kan kjapt tape omdømme. Det gode er at jeg tror DNB tar disse problemene på alvor, avslutter hun.
Even Westerveld, kommunikasjonsdirektør i DNB, sa til Dagbladet.no på tirsdag at nettbanken har hatt en oppetid på 99,8 prosent det siste året.
Saken er oppdatert med kommentaren fra Heidi Austlid.
Les også: – Dette er pinlig for Vipps