- Frankrike står nå øverst på eBays agenda i Europa, sier selskapets internasjonale toppsjef, Michael van Swaaij til Bloomberg.
Verdens største online auksjonshus vil i mai avduke sin plan for hvordan Frankrike skal erobres.
Det første problemet som må løses er at Frankrikes ledende nettauksjon, I-Bazar Group, i desember 1998 sikret seg domenet ebay.fr, samtidig med at britiske QXL etablerte seg i landet.
Både QXL (som i fjor kjøpte auksjonsbiten til DinSide) og eBay ser på Frankrike som et strategisk svært viktig marked på veien mot å bli det dominerende nettauksjonshuset i Europa. Frankrike er Europas tredje største e-handelsmarked med et forventet omsetningsvolum i 2005 på formidable 24 milliarder dollar (over 190 millarder kroner).
Hvis eBay, som må sies å være nettauksjonspioneren fremfor noen, klarer å legge press på sine europeiske konkurrenter, i første rekke QXL, bør det britiske auksjonshuset finne seg noen sterke partnere, mener Chase-analytiker Peter Misek:
- Det er rom for to store nettauksjonshus i Europa. Det vil være positivt for QXL og for eksempel tyske Ricardo.de om de går sammen for å demme opp mot eBay, sier Misek til Bloomberg, og følger opp med en kjøpsanbefaling på QXL.
Hvor reell de europeiske aktørenes frykt for eBay er, vil en få svaret på senere i dag. Da legger eBay frem detaljerte tall for første kvartal. For første gang vil selskapet publisere omsetningstall, brutto auksjonsverdi (totaltall for varer som er solgt via tjenesten) og antallet registrerte medlemmer i Storbritannia og Tyskland samlet sett.
eBay har tidligere ikke opplyst noe om brutto auksjonsverdi på de varene som går under selskapets virtuelle auksjonshammer, men har nøyd seg med å fortelle at de har gått med overskudd siden børsnoteringen i november 1998. Selskapet tjente 10,8 millioner dollar i fjor etter en samlet omsetning på 224,7 millioner dollar. Resultat etter skatt ble 4,9 millioner dollar.
eBay har tidligere uttrykt sterk tro på egen merkevare, men er redd for at de alt har kommet i bakleksa i forhold til konkurrentene på det skandinaviske markedet. eBay-sjef Meg Whitman, uttalte under sin Europa-turné i februar at selskapet da var på vei til å engasjere seg i de Internett-rike skandinaviske landene. På spørsmål om hun var bekymret for at konkurrentene allerede hadde satt opp brohoder og kapret markedene før amerikanerne, svarte hun at hun ikke trodde de var for sene men at det var et spørsmål de var "veldig opptatt av".
For det finnes nok av auksjonsaktører på markedet fra før. QXL og DinSide Auksjon er nevnt. Britene har også kjøpt opp det danske Jubii Auksjon. SOL skal dessuten snart børsnoteres og har kjøpt seg inn i svenske Bid2day. Skandinaviske Bidlet er eid av både Schibsted og TVNorge-eieren SBS. I tillegg finnes lokale norske aktører som eBud og yaTack (tidligere Online Club).
Foruten USA, Tyskland og Japan, finnes eBay per i dag i Canada, Storbritannia og Australia. Ser man bort fra USA, sitter syv land i verden med 70 prosent av internettbefolkningen. Dermed konsentrerer eBay satsingen på disse landene, opplyser selskapet, som i Europa primært kommer til å gå for Frankrike og Italia i tillegg til Skandinavia.