I år har det gått en oppkjøpsbølge over norsk Internett-bransje, som savner sidestykke i bransjen, og neppe blir gjentatt. Nesten alt av uavhengige nettsteder er nå nemlig kjøpt opp.
Les også:
- [13.10.2005] Oppkjøpsbølge i norsk nettbransje


Det minner svært mye om tilstandene for fem år siden. Den gang som nå var også folk ute for å posisjonere seg for fremtidig vekst. Nå tror folk på kraftig vekst igjen, og aksjeprisene stiger kraftig.
Men det er noen viktige forskjeller. I 2000 var det oppstartsselskaper som solgte drømmene sine svindyrt i emisjoner. Selskapene gikk med dundrende underskudd, og da emisjonsmarkedet tørket inn, gikk mange nedenom, eller ble solgt for nesten ingenting.
I år er det plutselig slutt på underskuddene for mange. Det siste året har annonsemarkedet på nett økt med rundt 60 prosent, og mange nettsteder går i pluss og leverer gode overskudd. Dette har overbevist sjefene i de store forlagene A-Pressen, Aller, Hjemmet Mortensen, Schibsted og Orkla.
Disse selskapene har tjent svært gode penger på papir, og bruker nå deler av opplagret kapital på å sikre fremtiden på nett. Veksten i annonsemarkedet er ventet å fortsette, og vil høyst sannsynlig gå på bekostning av papirbaserte publikasjoner.
Dotcom-runde 1 ble presentert som et opprør mot det etablerte. Man snakket om «brick and mortar»-bedrifter, murstensbedrifter, som noe gammeldags, med ledere som ikke forsto at fremtiden ligger på nett. Butikker som Amazon.com slo seg opp nesten over natten, og ble mer kjent enn de fleste gamle butikkjeder. Det ble startet en mengde nye nettsteder.
Disse slo seg opp ved hjelp av aksjeemisjoner, der de solgte små deler av selskapet for store summer. Inntil i år har mange av dem forblitt uavhengige av de store mediehusene.
Nå er det ikke emisjoner, men hele nettsteder som selges, og det er nesten ingen «opprørere» igjen. De store papir-forlagene har kjøpt nesten alt på Internett, og det har ikke blitt startet så mye nytt de siste fem årene.
Dotcom 2 er her, og de gamle imperiene slår tilbake.