Det innebærer at DoubleClick (DC) i realiteten kan komme til å kjøpe opp selskapet Real Media som den siste tiden kun har fokusert på salg av annonseprogramvare og gitt opp mediesalget.
I Norge er det Infostream ASP AS (i dag Genuity) som selger OpenAdStream på lisens. digi.no er en av kundene.
InfoStream: - Vi forholder oss til avtalen
DoubleClick forbannet på Infostream
Nå skriver InternetNews at DoubleClick skal være i samtaler om å overta annonsesystemet for en ukjent sum. Avtalen kan bli klar allerede denne uken, men ingen av partene ønsker å kommentere opplysningene.
Real Media er eid av sveitsiske PubliGroupe og så sent som i september bestemte eierne og Real Media selv å redusere ambisjonene fra å være et fullverdig annonsenettverk til kun å drive teknologisalg. PubliGroup hadde gått på en finansiell smell i siste kvartal og trengte å skjære ned på kostnader innen online-virksomheten sin, skriver InternetNews.
I Norge har Real Media aldri klart å etablere en mediesalgsvirksomhet, selv om det opprinnelig var meningen da nettbransjen var inne i lysere tider. Allerede den gang kom det signaler om at Real Media var på vei ut av bransjen for mediesalg..
Går avtalen i boks betyr det at DoubleClick har sikret seg teknologien til to viktige konkurrenter i løpet av et halvt år. I vår kjøpte DC opp Connect, systemet som 24/7 kontrollerte. I sommer klarte DC å sikre seg NetGravity og inkorporerte det i sitt eget DART-system.
CMGIEngage
I august i år meldte CMGI at de droppet mediasalget for kun å selge annnonseteknologien sin.
Innen salg av Internett-reklame gjennom nettverk er imidlertid DoubleClick i realiteten den eneste av de store internasjonale aktørene som er igjen etter at 24/7 trakk seg ut av Europa.
Tyske, børsnoterte AdLINK Internet Media selger i nettverk, men med hovedfokus på det europeiske markedet. Også Ad Pepper har sitt europeiske nettverk, mens svenskbaserte TradeDoubler, som rendyrker en litt annen forretningsmodell basert på partnerskap, provisjoner og resultatbasert betaling, i dag befinner seg i 12 land.
I Norge har Dayrates store ambisjoner om å bli en sterk europeisk aktør, mens Aftenpostens PrimeTime.net har satt seg som mål å bli den største nasjonale salgsaktøren for de etablerte papiravisene på Internett.