Dot.com-døden har rammet et nytt selskap. Denne gangen er det en av de mer kjente merkevarene innen nettreklame som må kaste inn håndkleet. Nyheten kommer ikke overraskende ettersom 24/7 Media Norge i de amerikanske eierne i forrige uke annonserte at de trakk seg ut av den europeiske virksomheten.
Den siste tiden skal 24/7s nordiske sjef ha sett etter muligheter for refinansiering gjennom nytt eierskap, men det har vist seg nyttesløst.
- Det har vært knyttet endel hindringer til merkenavnet 24/7 og de amerikanske eierne. Etter at det europeiske revisjonsfirmaet BDO har sett på virksomhetene til 24/7 over hele Europa, er konklusjonen at vi legger ned over hele linja. Vi har i dag begjært oppbud og legger ned virksomheten, også i Norge, sier Lillemoen til digi.no.
Han hevder de ansatte i 24/7 ikke var interessert i å bli endel av konkurrerende nettverk som DoubleClick Norge og AdLINK Internet Media AS. På den annen side uttalte DoubleClick-sjef Jan Grønbech til digi.no at det heller ikke var aktuelt for selskapet å overta 24/7.
Lillemoen opplyser at det i Europa kommer til å være flere nye virksomheter som kommer til å oppstå i kjølvannet av nedleggelsene. Selv planlegger han å starte et nytt firma, men som ikke utelukkende kommer til å drive med Internett.
- Det dreier seg om et selskap som skal drive med markedsføring innen nye medier. Det er sannsynlig at jeg selv ikke kommer til å være inne i den daglige ledelsen, men nøkkelpersonene fra 24/7 Norge blir med videre, sier han.
Han vil ikke utdype nærmere hva slags virksomhet selskapet skal drive med eller hva det skal hete.
På spørsmål om han burde eller kunne på et tidligere tidspunkt sett hvor det gikk og reddet den norske virksomheten, svarer han:
- Vi i den europeiske ledelsen har gjort absolutt alt det vi har kunnet, men tiden og Nasdaq har jobbet mot oss. Nå skal det også sies at vi hadde flere spennende alternativer på gang, men vi fikk ikke den tiden av eierne som vi trengte på å gjennomføre dem, sier han.
- Informasjon som digi.no har fått fra andre aktører i markedet tyder på at problemene startet tidligere , blant annet skal det ha vært snakk om en management buyout?
- Det som er et faktum, er at de siste ni månedene har det vært ekstremt mye spekulasjoner rundt 24/7 i Europa og i USA. Det har stadig vekk dukket opp nye elementer og det er veldig vanskelg å kommentere alle disse. Det er riktig at morselskapet i USA har sett på forskjellige løsninger i Europa, men det faktiske forhold var at det forrige mandag var et ekstraordinært styremøte hvor de besluttet å legge ned den europeiske virksomheten, sier Lillemoen og gir seg ikke helt der:
- Det at du sonderer muligheter, fører til mange rare meninger. Når moderselskapet snakker med konkurrenter om ulike scenarier, tilpasses historiene forskjellige agendaer. Slik vil det alltid være. Den viktigste oppgaven min er å rydde opp og avvikle alt det praktiske rundt 24/7 i Norge. Men når ting ligger nede som annonse- og IT-markedet, kan det jo hende at det faktisk er den beste tiden å starte opp noe nytt.