Dropbox er ganske trygt etablert som leverandør av nettskybaserte lagringstjenester, og selskapet har tidligere flørtet med blant annet Microsoft om å integrere Office-støtte i relativt stor grad.
Nå ruller imidlertid Dropbox ut den kanskje største nyheten på mange år, og som skal forhåpentligvis gjøre tjenesten mer relevant for bedriftsbrukere (via Engadget).
Les også: Tettere bånd mellom Microsoft og Dropbox
Det er snakk om Paper, en web-basert applikasjon som bakes inn i Dropbox-kontoen, og som lar brukerne opprette dokumenter som deretter er åpne for samarbeid mellom andre brukere eller internt i team.
De deltakende brukerne merkes med forskjellige farger og navn.
Rikt innhold
Det er ikke veldig mange muligheter for å formattere dokumenter som opprettes i Paper, meningen skal være at tjenesten skal være enkel og brukervennlig, med en font og tre størrelser, men samtidig er det svært lett å lime inn innhold som bilder og video i dokumentene. Disse kan også raskt flyttes på og tilpasses. Til og med lenker fra tjenester som Spotify kan plasseres i dokumentene og de blir bakt inn i helheten.
Det er ingen tvil om at Dropbox ønsker å skille seg fra Google og Microsoft nettopp ved å gjøre Paper så enkel og så visuell som mulig, med ukomplisert og lett tilgjengelig bruk.
Les også: Mer sosial Dropbox-app til iOS
Man kan også opprette gjøremål-lister, tagge andre brukere når man trenger tilbakemelding, og legge inn kommentarer til spesifikke avsnitt.
Det skal sies at Paper fremdeles ikke er bredt tilgjengelig, det finnes per i dag kun som betatest man kan skrive seg opp på. Det loves også en mobilapplikasjon samtidig med full utrulling, men det er fortsatt uavklart når det skjer.