Konsulentselskapet Sopra Steria selger avdelingen for IT-drift i Sverige til Telecomputing
Også i Danmark skal konsernet skalere ned den biten. Motivet er å satse videre som et rendyrket konsulentselskap.
Samtidig blir Norge og Oslo-kontoret hovedkvarter for det som er igjen av driftsvirksomheten i Skandinavia.
Les også: Staten vurderer erstatningskrav mot Evry
Likeverdig
– Salget av vår IT-driftsavdeling gjør at vi kan konsentrere oss om å bygge opp en slagkraftig konsulentorganisasjon i Sverige. Dette vil være et viktig ledd i vår skandinaviske satsing fremover. Sverige er et stort og viktig marked for oss, sier administrerende direktør Kjell Rusti for Sopra Steria i Skandinavia.
Hovedområdene blir å tilby rådgivningstjenester innen business consulting, infrastrukturrådgivning, systemutvikling og integrasjon.
– Så de skarpeste hodene får jobbe med rådgivning og nye ideer i Sverige, mens norske medarbeidere får den mer kjedelige biten med å holde liv i eksisterende systemer?
– Kjedelig? Nei, drift er forretningskritisk, spennende og en krevende jobb å lede. Business er business, og dette er forretningsvirksomhet på likeverdig nivå med de andre oppgavene, svarer Rusti.
Les også: Cisco-sjefen går på dagen
Hyrer 200 nye
Han legger til at Norgeskontoret teller mer enn 1000 konsulenter innenfor drift og rådgivning, og at konsulentorganisasjonen skal styrkes også her, i tillegg til i Sverige.
Planen er å ansette rundt 200 nye medarbeidere i Norge i løpet av året.
Les også: Hun spår et Klondike for IT-bedriftene
Dårlig lønnsomhet
Driftsbiten handler om å koordinere forespørsler fra Oslo. Her er det opp mot 130 ansatte som kan settes inn på oppgaver, mens de store ressursene finnes ved selskapets gruppedriftssenter i Polen.
– Hva er årsaken til salget?
– Det handler mye om størrelsen på virksomheten der. Det er ikke lett å være konkurransedyktig når du er liten. Dette blir en bedre løsning, også for medarbeiderne, som kommer inn i en større organisasjon som Telecomputing er i Sverige, forklarer Skandinavia-sjefen.
Salget innebærer at alle kunder får videreført sine avtaler, og alle de 27 medarbeiderne beholder jobbene sine.
Rusti betegner det som en vennligsinnet overtagelse hvor Telecomputing tar over driftskunder, ansatte og leverandører.