Making Waves er et norsk konsulentselskap som har valgt litt andre veier enn sine konkurrenter.
De er et IT-selskap, men leverer også design-tjenester innen områder som ikke har noe som helst med IT å gjøre. De designer blant annet klær for Moods of Norway i Stryn, og frimerker for Posten.
- Jeg pleier å kalle oss internett-entreprenrører. Entreprenører har fullskala kompetanse. Alt fra stratgikonsulenter som kan jobbe med forretningsutvikling, til teknologi og design, sier Even Fossen, daglig leder i Making Waves.
Making Waves har 35 ansatte med design i tittelen. Det gjør de til et av Norges største designbyråer, uavhenigig av markedsnisje.
- Vi vet ikke om noen designbyråer som er større, sier Fossen.
Kraftig vekst
Størrelse betyr mye for å kunne levere IT-løsninge til store kunder.
- Vi har hatt en vekststrategi fra første stund. Vi ønsker å bli en stor spiller innen internettjenester, sier Fossen.
Selv om det er et stramt arbeidsmarked, har Making Waves klart å nå sine rekrutteringsmål.
- Vi nærmer oss 140 ansatte. Vi skulle vokse med 40 hoder i fjor, og vi vokste med 40 hoder, sier Fossen.
Den vekstraten satser de på å opprettholde, også i år. 2008 er immidlertid et år med mye usikkerhet. Arbeidsmarkedet er fortsatt stramt, men finansuroen i USA kaster skygger som kanskje kan nå Norge også.
- Vi har ikke merket et sånt skifte, sier Fossen.
Making Waves ble startet midt i den forrige nedgangsperioden, og selv om selskapet nå går veldig godt med et overskudd på 18,3 millioner av en omsetning på 94,1 millioner i 2007, så er de trange tidene fortsatt friskt i minnet.
- Vi startet da det var bekmørkt, og har banket på så mange dører at vi fortsatt har merker på knokene, sier Fossen.
Ifølge Making Waves ledelsen følger alle norske IT-selskaper nøye med på det som skjer i det økonomiske markedet, men foreløpig har de ikke merket noen svikt.
- Vi har ikke en fot på bremsen, men vi vet hvor den er - Vi har ikke en fot på bremsen, men vi vet hvor den er, sier Mæhle.
Foreløpig har imidertid Making Waves mange oppdrag, og de trenger fortsatt flere folk for å ta unna alle oppdragene.
- Det blir spennende i 2008. Alle går litt på tåhev, men vi mener at vi som selskap skal få et kanonår. Momentet er så stort og sånn som det er nå så drukner vi i tilbudsforespørsler, sier Fossen.
Mange selskaper kan fortelle om hvordan de lykkes med å rekruttere mange nye ansatte, men det er ikke alle som er like flinke til å holde på de de har. Making Waves har en avgang som ligger nogenlunde jevnt på 4 prosent, og det er de godt fornøyd med.
- Det er utrolig kostbart å miste folk. Vi snakker kanskje om en kostnad på en million kroner, med alle indirekte kostnader som er der, sier Fossen.
Store prosjekter
Making Waves er et konsulentselskap, men de er veldig nøye på ikke "bare" å leie ut konsulenttimer.
- Vi skal ikke være en taxisentral. Vi skal ikke bare leie ut konsulenter til kunder, sier Fossen.
De jobber med prosjekter, og da helst større prosjekter der de kan involvere flere konsulenter med flere forskjellige typer faglige kvalifikasjoner.
- På de største prosjektene våre har vi 10-15 personer, sier Fossen.
Som regel er det også andre selskaper som er involvert, samt egne ansatte fra kunden, så prosjektene blir større enn det.
- Volumet ligger typisk på prosjekter med 15-20 personer, hvorav rundt 10 fra oss. Det er en størrelse vi liker, sier Fossen.
De fleste prosjektene varer mellom et halvt og to et halvt år. Det er et bevist valg. Hvis det blir mye lengre, så gror gjerne konsulentene fast eller går lei.
- De beste konsulentene vil ikke bli sittende på et prosjekt for lenge. De vil inn og bygge noe for så gå videre, sier Mæhle.
Selv om Making Waves ikke pleier å gjøre små prosjekter, så hender det at de tar noen oppdrag litt utenom det vanlige.
- Vi har tre F-er for å ta i et prosjekt: Fame, Fun eller Fortune - Vi har tre F-er for å ta i et prosjekt: Fame, Fun eller Fortune, sier Eiliv Mæhle, salgs- og markedsdirektør i Making Waves.
Design av klær og frimerker som tidligere nevnt, er et eksempel på det de kaller et fame-prosjekt. Det gir ikke så mye penger i kassen, men det er svært motiverende for designerne å jobbe med slike prestisjeprosjekt.
- Vi gjør noen Fame-greier, men det er fortune prosjektene som vi må ha 90 prosent av, sier Fossen.
Selv om det tildels er stor forskjell på fagfeltene til Making Waves konsulenter, så ligger timeprisene på omtrent samme nivå.
- Vi får kanskje bedre timepriser for designerne enn designbyråer på designoppdrag, sier Fossen.
Dropper Sverige, satser på Polen
Making Waves er et norsk selskap, og de har tatt spranget ut av Norge. I motsetning til de aller fleste norske selskaper, har de imidlertid valgt å droppe etablering i nabolandene Sverige og Danmark.
- Sverige og Danmark sa vi til oss selv at det skal vi ikke inn i, sier Mæhle.
De valgte istedenfor å satse i Polen.
- Kulturforskjellen mellom polakker og nordmenn er mindre enn mellom nordmenn og svensker, sier Mæhle.
Der har de cirka 40 polske ansatte, samt to nordmenn i ledelsen.
Konsulenter fra Polen jobber på norske prosjekter, men det er ingen av de som bor fast i Norge.
- Noen har skissert at de vil være her i 3 til 6 måneder, og vi har hatt en som har bodd her ett år, sier Fossen.
Takket være direkteruter med Norwegian, er det ikke noe problem å sende ansatte på tvers av de to landene.
Polen er ikke bare interessant for Making Waves på grunn av lavere kostnader. Markedet for konsulenttjenester er i ferd med å ta seg godt opp, og Making Waves henter endel omsetning i landet.
- Timeprisene er på omtrent en tredjedel av Norge, men de stiger fort, sier Fossen.
Skandinavia ligger forran Polen på internett, og selv om man ikke får like godt betalt for konsulentene der som i Norge, så er det et stort potensiale i tiden fremover. Markedet er omtrent ti ganger så stort som Norge.
Etter Polen, er det sannsynligvis England som blir Making Waves neste satsningsland.
- England er spennende, nettopp på grunn av Polen, sier Fossen.
Han trekker frem at de polske utviklerne er engelskspråklige, og at det i dag jobber hele 580.000 polakker i England.
Rendyrket konsulentselskap, og bare .Net
Making Waves satser på å være et rendyrket konsulentselskap. Det er samme filosofi som konkurrenten Bekk har fulgt: Tjener rått på å holde seg unna produkter.
- Vi skal ikke blande produkter og tjenester, sier Fossen.
De har likevel vært med på å dra i gang SecondBrain, et nettbasert oppstartsselskap som satser på å organisere Web 2.0-tjenester. Det ledes av Lars Georg Teigen, en tidligere ansatt i Making Waves.
- Vi har ikke noe strategi om å drive spin-off. Lars Georg fikk en ide som var såpass spenstig at det enten var en gigagreie eller ingenting, sier Fossen.
Hva det blir til, gjenstår å se. SecondBrain har nylig relansert sin tjeneste.
Konsulentselskaper ender imidlertid fort opp med å gjøre mange av de samme tingene for forskjellige kunder. Det frister mange til å lage produktløsninger som kan gjenbrukes. Making Waves holder seg unna det, og satser istedenfor på å gjenbruke erfaringene i stadig bedre optimaliserte prosesser.
- Vi selger en prosess. Vi vet hvordan kjøre et sånt løp, sier Fossen.
Making Waves har også valgt å stanardisere på et lite utvalg av teknologier og produkter, fremfor å spre seg for mye utover. Alle IT-prosjektene de deltar i kjøres på .Net og som regel med det svenske publiseringssystemet EpiServer.
- Vi sa bare .Net fra starten av. Det har kommet noen slengere av Java-prosjekter som vi har takket nei til. Vi skal bli mye større før vi ser at vi skal gjøre et sånt valg, sier Fossen.
Les også:
- [11.02.2008] Making Waves nærmer seg 100 millioner
- [16.04.2007] Gode tider gjør at færre blir IT-gründere
- [22.03.2007] Skaff deg en norsk reservehjerne på nett
- [27.09.2006] Tjener rått på å holde seg unna produkter