Det er ikke gjennom de tradisjonelle stillingsannonsene du finner drømmejobben. digi.no skrev i går om det grå stillingsmarkedet, der 60 til 80 prosent av stillingene utlyses gjennom uformelle kanaler.
Les også:
- [01.08.2005] Stabil nedgang i IT-ledighet
- [08.07.2005] Stadig flere ledige IT-stillinger
- [06.06.2005] Flertallet av IT-bedrifter vil ansette
- [30.05.2005] Flest IT-stillinger på det grå markedet
Statistikk om arbeidsmarkedet i Norge for 2003 viser at det totale antallet stillinger var cirka 2,2 millioner (Aetat, SSB og Manpower). Av disse stillingene ble 236.000, cirka 11 prosent, annonsert som ledig i løpet av året.
Det uformelle arbeidsmarkedet kjennetegnes ved at stillingene ikke offentliggjøres.
Partner Pål-Espen Tørisen i rekrutteringsselskapet Nets framhever betydningen av personlige nettverk. Han mener at mellom 70 til 80 prosent av alle jobber utlyses ikke, men besettes direkte eller indirekte gjennom relasjoner og nettverk.
Tørisen har 16 års erfaring fra rekruttering til IT- og telebransjen og har jobbet 10 år som personalrådgiver i Telenor. I tillegg har han utgitt bøkene Unngå hodeløs rekruttering og Få kremjobben.
Han mener at jo høyere opp i hierarkiet man er, jo større sjanser er det for at rekrutteringen skjer anonymt og gjennom personlige relasjoner.
Drømmejobben oppnås sjelden ved å søke på en offentlig utlyst stilling. Det er ditt eget nettverk som kan hjelpe deg. Undersøkelser tyder på at de fleste jobbsøkere finner ny jobb gjennom nettverking, men det kreves en solid jobb av søkeren selv.
Begynn med å definere de bedrifter man vil jobbe med, vær proaktiv og gå ikke glipp av muligheter. Se på hvilke rekrutteringsmuligheter de benytter, hvilke stillingsdatabaser de bruker og hvilke rekrutteringsbyråer de benytter, forklarer Tørisen.
Han mener nettverkingen bør starte med folk man kjenner og som man har et positivt forhold til. Jobbrelaterte kontakter kan være alt fra kolleger, tidligere overordnede, tidligere kunder eller leverandører, prosjektdeltagere, tillitsvalgte, ansatte hos aktuelle bedrifter, tidligere samarbeidspartnere, styremedlemmer, offentlige myndigheter, fagorganisasjoner eller ansatte i konsulentfirma.
Tørisen anbefaler å grave fram alle kontakter og gir disse rådene:
- Forberedelser. Lag en database med navn på kontakter og hvem som har anbefalt dem.
- Planlegging. Lag en prioritert liste over hvem du vil møte, og en plan for dette. Prøv å få til fem til ti møter i uken.
- Innsalg av nettverksmøtet. Hvem du er og hvorfor du ringer. Hvem som har anbefalt deg å ta kontakt. Be om uforpliktende møte. Hvis ikke be om navn. Få minst to til tre nye navn fra hver kontakt.
- Nettverksmøtet.
- Oppfølging. Lag referat. Oppdater nettverksbasen. Send takkebrev og legg ved CV.