Myndighetene har forsøkt å lokke innbyggere til å velge Digipost fra Posten eller danske e-Boks. Det er alternativene til å motta gammeldags papirpost, som årlig koster det offentlige en halv milliard kroner bare i porto.
Interessen for «sikker digital postkasse» har hittil vært noe begrenset, men stadig hektes det på nye avsendere. Dermed blir tilbudet mer relevant.
I dag røpet finansminister Siv Jensen at både kommunene og Skatteetaten blir en del av løsningen.
Skatteoppgjøret og skattetrekksmeldingen skal sendes til innbyggernes valgte digitalpostkasse.
– Regjeringen tar sikte på at dette er på plass fra utskrivelse av skattetrekksmeldingen for inntektsåret 2017, i desember 2016, sa Jensen i sin åpningstale på IKT-Norges årskonferanse i Oslo sentrum.
Hun framholdt at nettbasert kommunikasjon gjør verden enklere. Forskriften for eForvaltning ble nylig vedtatt endret, slik at digital kommunikasjon nå er hovedregelen når stat og kommune skal kommunisere med næringsliv og innbyggere.
De som ikke ønsker dette kan fortsatt reservere seg i et eget register, men regjeringen håper naturligvis at færrest mulig gjør det.
– Målet er at all egnet kommunikasjon skal skje digitalt, sa finansministeren.
IT-direktoratet ble overrasket
Nå som kommunene og skatteoppgjøret kommer med, har store puslespillbiter falt på plass for digitalpostkassen.
– Dette var en strålende nyhet. Vi har ikke kjent med dette før Siv Jensen uttalte dette. Vi har vært i en konstruktiv dialog med skatteetaten, men uten å få så klare svar som nå, sier avdelingsdirektør Torgeir Strypet i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) til digi.no.
Foruten at skattedialogen er en veldig viktig del av dokumentflyten i offentlig sektor, og noe alle myndige innbygere har et forhold til, så føyer dette seg inn i rekke av mye annet positivt den siste tiden, mener han.
– Det er et flott samarbeid med kommuene. Allerede har 85 kommuner knyttet til opp for å kunne levere til digitalpostkassen. Det er også en positiv dialog med Helse-Norge, som vi også håper å få med etter hvert.
Verken Strypet eller digi.no sitter på detaljer om planene, utover at skatteoppgjøret skal i sendes til digitalpostkassen.
Finansdepartementet sendte henvendelsen vår videre til Skatteetaten, som foreløpig ikke har svart.
Slik statsråden uttalte seg, høres det ut som meldingsboksen i Altinn kan forsvinne. For nå skal innbyggerne slippe å bli forvirret over flere digitalpostkasser.
– Seier for brukerne
Skattetrekksmeldingen kommer nærmere årsslutt. Når skatteoppgjøret kommer våren 2017 vil denne gå inn i sikker digital postkasse.
Dette har finansdepartementet bekreftet, forteller dagens vert, IKT-Norges direktør Heidi Austlid.
Hun mener det er grunnlag for å juble.
– Det som gjenstår er det som kan innebære toveis kommunikasjon, nemlig selvangivelsen. Men det er bare å juble for dette som er et stort skritt i riktig retning, sier Austlid til digi.no.
Antall postkasser øker
Er dette noe som vil få etternølerne til å hoppe ned fra gjerdet og lage seg en konto på Digipost eller e-Boks?
– Jeg tror det vil være et viktig element for å få prosessen til å gå fortere. Å få alle som nøler ned fra gjerdet er kanskje tidlig å si, men etterspørselen har økt mye i det siste. Fra årsskiftet og til dags dato har antallet som har opprettet digital postkasse økt med over 50 prosent. Det har gått fra 580.000 til vi passerer 900.000 en av de nærmeste dagene, sier Torgeir Strypet.
I samme periode har ordningen fått mer enn doblet antall oppkoblede offentlige virksomheter som kan avlevere brev og dokumenter til løsningen. Ved inngangen til året var det 63, nå har de passert 130.
Et annet målekriterie IT-direktoratet er opptatt av er antall forsendelser. I hele fjor ble det sendt 1,5 millioner brev til sikker digital postkasse. I 2016 ligger de an til å tredoble dette.
– Det er en fin utvikling, slår avdelingsdirektør Strypet fast.