Internett egner seg åpenbart svært godt som informasjonskanal for matstoff, skal vi dømme etter trafikken på de populære nettstedene. I en undersøkelse utført av Carat Media & Research, kan 32 prosent av de spurte navngi en eller flere internettsider med oppskrifter og matstoff. Nettsiden matprat.no skårer desidert høyest. 22 prosent av de spurte nevner denne siden, skriver nyhetsbyrået Newswire på oppdrag fra nettopp matprat.no.
Kjendiskokk og innehaver av den eksklusive restauranten Oro, Terje Ness, er ikke overrasket over at nettet er blitt en viktig kanal for matinteresserte.
- Internett er uten tvil et godt hjelpemiddel. Det kan sammenliknes med en gigantkokebok, der så å si all verdens oppskrifter er samlet, sier Ness, som påpeker at nettet i tillegg har en mengde funksjoner du ikke finner i vanlige kokebøker.
- Du kan lage din egen online kokebok, få svar av eksperter, finne vin som passer til retten du skal lage og mye mer. I tillegg har de beste matsidene dybdestoff om mat for dem som er spesielt interessert. Og det er det etter hvert mange som er, sier Ness.
Opplysningskontoret for kjøtt, som står bak matprat.no, kan melde om eksplosjonsartet økning i trafikken på sidene. I mars i 2000 var 8000 besøkende innom hjemmesiden. I mars i år var antallet økt til 52.000. Internettansvarlig Unni Beate Vada ved Opplysningskontoret for kjøtt mener en viktig årsak til suksessen er mulighetene for interaktivitet.
- Derfor har vi ikke bare oppskrifter til hverdag og fest, men også blant annet en funksjon der du kan skrive inn ingredienser du har i kjøleskapet, og få forslag til matretter du kan lage. Nyttige lenker og fakta om kjøtt finnes også, og skoler, bransje og presse har egne sider. I tillegg satser vi på sesongrelatert stoff, og har for eksempel Norges største grillside nå i sommerukene, sier Vada.
At mennene for alvor har inntatt kjøkkenet, viser seg også på internett. På matprat.no er 65 prosent av de besøkende kvinner. En av de andre store mataktørene på nett, Aperitif, kan melde om omtrent like mange mannlige som kvinnelige besøkende.
- Den høye andelen menn skyldes nok at vi også har saker om vin og brennevin. Faktisk hadde vi flest menn innom våre nettsider i begynnelsen. Dessuten har vi gått fra å være en spesialside for gourmeter og profesjonelle, til å bli en inspirasjonskilde for alle som er interessert i mat og drikke, sier redaktør Jan Amundsen til Newswire. Han opplyser at Aperitif har økt med mellom 30 og 50 prosent hvert år siden oppstarten i 1995.