Mange mennesker har gjort seg temmelig avhengige av én enkelt leverandør – den som tilbyr eposttjenesten som de benytter til private ting. Ofte dreier det seg om en gratistjeneste fra en stor, amerikansk leverandør, som Google, Microsoft eller Yahoo.
I mange tilfeller benyttes ikke disse kontoene bare til epost, men også til innlogging på en rekke andre tjenester, både eksterne og hos leverandøren av eposttjenesten. Det kan altså få store konsekvenser for den enkelte dersom man mister tilgang til kontoen. Derfor bør man behandle den med varsomhet.
Først og fremst må man sikre at ikke angre får tilgang. Kombinasjonen av et godt passord og en ekstra autentisering med SMS eller lignende, er et godt utgangspunkt.
Men man må også sørge for at leverandøren ikke finner noen grunn til å stenge kontoen.
Videresalg
Nettopp dette opplevde nylig flere hundre Google-brukere nettopp dette. De hadde, trolig uten å vite om det, begått et ganske klart brudd på betingelsene for handel av fysiske produkter i nettbutikken Google Store.
Ifølge bloggen Dan's Deals, som stort sett omtaler mer eller mindre gode tilbud i amerikanske nettbutikker, ble kontoene til mer enn 200 Google-brukere suspendert på grunn av brudd på forbudet mot videresalg av enheter kjøpt hos Google Store.
Felles for alle de berørte, var at de hadde bestilt den nye Pixel-mobilen til Google. Men i stedet for å få den sendt til seg selv, hadde de oppgitt en mobilforhandler i New Hampshire som mottaker – et videresalg som hver enkelt kunne gjøre med en viss fortjeneste, blant annet fordi de fleste varer og tjenester omsettes uten merverdiavgift i New Hampshire.
Ifølge Dan's Deals skal forhandleren ha benyttet tilsvarende metoder i flere år i forbindelse med Nexus-enheter, uten at Google har reagert. Men i dette tilfellet stengte Google tilsynelatende kontoene til alle som hadde oppgitt den aktuelle mobilforhandleren som mottaker.
Gjenopprettet
Saken har blitt omtalt av flere amerikanske medier, blant annet Ars Technica. Trolig takket være dette har Google snudd og åpnet de suspenderte kontoene igjen.
– Vi identifiserte et opplegg hvor forbrukere ble bedt om å kjøpe Pixel-enheter på vegne av en forhandler, som deretter satte opp prisen på disse enhetene for å selge dem til andre kunder. Vi forbyr kommersielt videresalg av enheter kjøpt gjennom Project Fi eller Google Store for at alle skal få lik mulighet til å kjøpe enheter til en rimelig pris. Mange av kontoene som ble suspendert, var blitt opprettet kun for å brukes i dette opplegget, men siden noen kunder ikke var klar over disse salgsbetingelsene og nå er utestengt fra mange Google-tjenester de er avhengige av, gjenopprettet vi tilgangen til disse kundenes kontoer, skriver Google i en uttalelse som blant annet Ars Technica har gjengitt.
Eieren av Dan's Deals, Daniel Eleff, mener på sin side at Googles reaksjon uansett var overdreven.
– Jeg forsvarer ikke dem som har brutt salgsbetingelsene, men jeg syns det er hardhendt av Google å blokkere tilgang til alle av selskapets tjenester, for å gjøre dette. Var det å krenke Googles salgsbetingelser for telefoner virkelig verdt det som i praksis er en digital dødsstraff?, skriver han.
– Jeg syns Google skulle ha nektet dem å handle i framtiden, men å ta fra dem alle Google-tjenestene virker veldig drakonisk. Det å ikke la dem få tilgang til historiske data er enda verre, sier Eleff til The Guardian.
Med Google Takeout-tjenesten kan brukere med Google-konto relativt enkelt laste ned en kopi av alle brukerdataene knyttet til en rekke av Googles tjenester. Dette kan blant annet gjøre det enklere å flytte dataene over til en andre tjenester. Men er kontoen suspendert, får man tilsynelatende heller ikke tilgang til Takeout-tjenesten.
Leste du denne? Derfor har Google begynt å designe telefonene selv