Dyplenking innebærer at pekere går direkte til en nettside eller innhold på et nettsted hvor man surfer forbi både inngangsside og annonser på veien. Nettstedet Movie-List er et eksempel som peker direkte til sidene trailerne befinner seg på, eller direkte til nedlasting av traileren, slik at kilden til traileren ofte blir uklar.
Nettstedet, som ga tilgang til trailere til de fleste nye filmene fra Hollywood og de store filmproduksjonsselskapene, ble truet med søksmål. Årsaken var at nettstedet dyplenket slik at lesere ble rutet direkte til nedlasting av trailere og dermed ikke behøvde ta turen innom filmselskapets hjemmeside og ble heller ikke eksponert for reklame, skriver The New York Times.
Canadieren Jean Pierre Bazinet er en stor filmfan, og startet Movie-List for to år siden, mens han gikk på high school. Etter hvert har sidene opparbeidet seg en base på over 900 trailere og det er annonser på sidene. Han produserer også CD-er med trailere som han selger.
Filmproduksjonsselskapet Universal Studios var først ut med å reagere på Bazinets dyplenking.
For et halvt år siden kontaktet filmselskapet Bazinet for første gang. Universal ba nettstedet fjerne alle pekere til filmselskapets trailere, og ikke inkludere Universal-trailere på de CD-ene som nettstedet solgte.
Også webhotellet som Movie-List befinner seg på ble blandet inn i debatten. Webhotellet rådet Bazinet til å gå med på kravene fra Universal.
Bazinet fjernet trailerne fra CD-ene og de fleste av pekerne, men ikke trailere som lå på andre servere enn filmselskapets.
- Ved å kun ha pekere, forteller man brukeren hvor man kan finne trailerne. Og basisen ved Internett er pekere. Så hvis man forbyr eller lager restriksjoner på pekere, vil det endre hele Internett, sier Bazinet til The New York Times.
I etterkant av en artikkel om saken i magasinet Wired, har Bazinet og nettstedet blitt kontaktet av ytterligere ett filmproduksjonsselskap som vil ha fjernet sine trailere fra nettstedet.
- Målet med Internett er at alt blir lenket til alt annet. Hvis noen sier "Du kan ikke peke til mine sider", har man ikke forstått poenget med nettet, sier advokaten Carl Oppedahl, som er spesialist på kyber-juss til The New York Times.
Andre advokater er av motsatt syn. Advokaten Emily Madoff mener at de som produserer innholdet bør ha rett til å bestemme hvordan nettbrukere skal bruke deres nettsted. Dyplenking representerer er en fare selskaper i og med at det går glipp av annonseinntekter.