Google har tjent seg søkkrik på å selge populære søkeord på såkalt pris per klikk (CPC, cost-per-click) eller annonser med pris per tusende visning (CPM, cost per 1000 impressions).
Men de populære søkeordene begynner å bli brukt opp, og annonsørene må slite mer for å få opp antall klikk.
Nå vil det Fredrikstad-baserte selskapet Adicate nå nye brukere med faste nettbaserte timepriser.
- Klikkprisene har etterhvert blitt så dyre at små og mellomstore bedrifter ikke har råd til å annonsere på denne måten, sier daglig leder Morten Markussen i Adicate til digi.no.
Markussen mener at de små bedriftene ikke makter å kunne annonsere på lik linje med de store når klikkprisene varierer mellom fem til ti kroner per klikk.
Selskapet hevder å ha fått mellom 80 til 90 nettsteder som kunder både i Norge, Sverige og England med blant annet VG, svenske Aftonbladet, Expressen og Sun og Times i England. Systemet ble lansert i januar og Adicate ser for seg en investeringsfase og vil derfor ikke utale seg om målene for når selskapet skal være i pluss.
Rekorden er 2.169 klikk på en time, som gav en klikkpris på 30 øre.
- Dette er billig i forhold til hva annonsøren måtte ha betalt for å ha bundet seg opp til en klikkbasert betalingsmodell, hevder Markussen.
Ved å bruke teknologien, har Adicate gjort annonseringen brukerstyrt via et enkelt system. Annonsøren registrerer seg via nettstedets annonseplass første gang systemet tas i bruk. Brukeren lager annonsen online og velger ønsket annonsetid via et enkelt timeskjema. Annonsen betales med kort, og legges til godkjenning av nettsted via systemet. Nettstedet mottar en e-post og annonsøren trekkes for avtalt beløp ved godkjenning av annonsen.
Automatikken i systemet gjør det mulig for nettstedene å betjene et ubegrenset antall kunder uten å sette inn ekstra ressurser. Samtidig kan også annonsørene legge inn sine annonser 24 timer i døgnet, og få disse godkjent i løpet av kortere tid enn tidligere.