FORBRUKERTEKNOLOGI

E-boklesere gir nye lesevaner

Undersøkelser tyder på at man leser flere bøker, men i noe saktere tempo.

26. aug. 2010 - 11:46

En artikkel i Wall Street Journal tar for seg e-boklesere og e-bøker, og redegjør blant annet for tre undersøkelser om hvordan e-boklesere som Kindle fra Amazon, iPad fra Apple eller Sony Reader påvirker folks lesevaner. Ingen av disse undersøkelsene har latt seg oppspore over nett.

En av undersøkelsene ble gjennomført blant 1200 amerikanske eiere av e-boklesere i mai i år, av Marketing & Research Resources på oppdrag fra elektronikkleverandøren Sony som har markedsført e-boklesere i flere år.

40 prosent av respondentene svarte at de leste flere bøker etter å ha skaffet seg en e-bokleser. Bare 2 prosent sa de leste mindre enn tidligere. 55 prosent svarte at de ville bruke e-bokleseren til å lese flere bøker i tiden framover.

Dette svarer til en opplysning gitt av Amazon: Kundene deres kjøper over tre ganger så mange bøker etter å ha skaffet seg en Kindle.

En annen undersøkelse som avisa refererer, er gjennomført av Jakob Nielsen, en forsker med tilhold i Silicon Valley. Nielsen har vært opptatt av samspillet mellom menneske og teknologi i over to tiår. Han gjennomførte et prosjekt der 32 frivillige ble bedt om å lese noveller av Ernest Hemingway på trykk, på iPad og på Kindle, mens han målte hvor lang tid de brukte. Han kom fram til en liten men statistisk signifikant forskjell: Folk bruker 6 til 10 prosent lenger tid på å lese på e-bok enn fra papir.

En tredje undersøkelse, ved Book Industry Study Group, tar for seg kvinner og menns forhold til e-bøker. Konklusjonen var klar: 52 prosent av e-bokkjøperne er menn. Forholdet er omvendt når det gjelder papir: 52 prosent av papirbokkjøpere er kvinner.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.