JUSS OG SAMFUNN

E-helse-sjefen skal sørge for at IT-systemene snakker sammen

 – Papirer skal bort. Slik oppsummerer den nye e-helse-sjefen en av sine hovedoppgaver.

PAPIRER skal bort, sier direktør for det nye direktoratet for e-helse.
PAPIRER skal bort, sier direktør for det nye direktoratet for e-helse. Bilde: Colourbox
NTB
30. des. 2015 - 08:04

Fra 1. januar etableres et eget direktorat for e-helse. Der skal direktør Christine Bergland og hennes stab sørge for nasjonal styring av samordning i IT-systemene i helsesektoren.

Det er et villnis av IT-løsninger der ute. Litt overordnet skal Bergland klare å få alle systemene til å snakke sammen.

– Vi har 17.000 aktører i helsesektoren. Det er virksomheter som hver for seg har sitt ansvar og som har valgt sine løsninger. Vi har slitt med å lage helhetlige helsetjenester for innbyggerne, sier Bergland til NTB.

Direktør Christine Bergland i det nye direktoratet for e-helse jobber for å samordne IT-systemer slik at vi får bedre digitaliserte tjenester. Bilde: Rebecca Ravneberg

Mer selvbetjening

IT-systemene i helsetjenesten har de siste årene fått like mye kjeft som sine fettere og kusiner i Nav og politiet.

Det har ikke manglet på håpløse historier: Labresultater som blir sendt i taxi, leger som fortviler over å måtte bruke faks, prøveresultater som tar flere dager på å komme til rett adressat fordi det må sendes i posten. Nylig ble helsekort for gravide oppdatert i en ny utgave – også denne gangen ble det på papir.

Men målet er digitale tjenester, og en del har skjedd siden satsingen på e-helse tok til for alvor for fem år siden. Store deler av landet har nå fått kjernejournal, det er innført e-resept og brukertjenester på helsenorge.no. Og flere skal det bli.

Hittil har e-helse vært en del av Helsedirektoratet. Men IKT-satsingene er et så omfattende område at helseministeren besluttet at det skulle skilles ut i et eget direktorat.

Nord-Norge først ut

Noe av det viktigste blir å ferdigstille prosjektet én innbygger – én journal. Pasienten begynner kanskje hos fastlegen, henvises så videre til en utredning, kanskje videre igjen for behandling. Målet er at helsevesenet skal ha tilgang til digital informasjon gjennom hele pasientforløpet.

Pasienter i de tre nordnorske fylkene har allerede fått tilgang til denne pasientjournalen i spesialisthelsetjenesten.

I tillegg skal det nye direktoratet sørge for at flere selvbetjeningstjenester og informasjonskanaler styres trygt i havn. Timebestilling, status på henvisninger og meldinger fra helsetjenestene er noen eksempler. Et tredje satsingsområde er å sørge for at forskere får økt tilgang til informasjon.

Kommunene sliter

Bergland forstår at IT i helsesektoren får et dårlig rykte når ting ikke fungerer. Mye av ryddejobben er et etterslep fra tiden da fylkeskommunene hadde ansvaret for sykehusene, mener hun.

– I spesialisthelsetjenesten begynner det å bli veldig bra, men kommunehelsetjenestene henger langt etter, sier hun.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Skal man komme bort fra papirløsninger, må IT-systemene kommunisere med hverandre. Det gjelder alt fra pleie- og omsorgstjenester, skolehelsetjeneste, helsestasjoner, fastlege og legevakt til sykehus, akuttmedisin og øvrig spesialisthelsetjeneste.

– Kommunene er begeistret for den samordningsjobben som gjøres nasjonalt. Det er snakk om en sammensatt kompetanse som de ikke har forutsetninger for å kunne løse selv, sier Bergland. (©NTB)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.