En ulykke kommer sjelden alene. EDB Ergogroup har det siste året opplevd en rekke driftsproblemer.
Selskapet drifter store deler av bankbransjen, og teknisk svikt i systemene deres er derfor noe svært mange blir berørt av.
Det toppet seg foreløpig i påsken, da teknisk svikt i EDBs sentrale IT-systemer medførte at bankkunder landet over mistet tilgang til minibank, nettbank samt enkelte betalingsterminaler.
Klokken fire natt til mandag ble EDB igjen rammet av en alvorlig feil. Alle kunder av bedriftsløsningen «Nettbedrift», som leverer til en rekke ulike banker ble rammet av nedetiden.
Feilslått oppgradering
Handelsbanken og Sparebank1 er på listen over de berørte kundene. Privatkunder skal ikke ha blitt berørt av feilen.
- Problemet ligger i løsningen vi leverer for nettbedrift. Det skulle gjøres en oppgradering i natt. I forbindelse med oppgraderingen ble det avdekket en hardware-feil som gjør at løsningen ikke har vært tilgjengelig i morgentimene, sier EDBs informasjonssjef Torgeir Kristiansen til digi.no.
- Har dere ikke redundans på løsningene deres?
- Jo, og det er det vi jobber med nå. Vi flytter dette over på et alternativt system som kan fungere i en periode mens vi retter maskinvarefeilene som har oppstått.
Hvorvidt dette kan oppfattes som redudans, all den tid systemet er nede i over seks timer, vil det sikkert være delte meninger om, men Kristiansen ønsker ikke å by på flere detaljer på nåværende tidspunkt. Han forsikrer imidlertid at de jobber på spreng med å utbedre feilen.
- Vi forstår at dette skaper problemer både for bankene, som er våre kunder, og deres kunder igjen, og beklager sterkt problemene dette har skapt i morgentimene, sier informasjonssjefen.
- Er det noe dere kunne gjort annerledes?
- Det er for tidlig å si. Vi fokuserer nå på å få systemene til å fungere så raskt som mulig, så får vi komme tilbake til hva som eventuelt kunne vært gjort annerledes, avslutter Kristiansen.
Straks etter ringer han opp igjen og forteller at nettbedriftsystemenet nå er oppe igjen. Feilen ble rettet circa klokken 10.20 etter drøyt seks timers nedetid.
Hos Handelsbanken er man forsiktige med å kritisere driftsleverandøren sin, men legger ikke skjul på at de er utålmodige.
- Det som bekymrer meg mest er at kundene våre plages grunnet feil hos underleverandør. Ut ifra dialog med dem og det jeg har sett fra EDB er jeg likevel ganske trygg på at de er veldig klar over manglende tilfredstillelse og utålmodighet med disse problemene, sier IT-sjef Jan Linnerud i Handelsbanken til digi.no.
Linnerud sier de har tett dialog med EDB og gir uttrykk for at de har gode planer for å utbedre driftsstabiliteten på sikt.
Kostbare problemer
I forrige uke ble det kjent at Sparebank1 dumper EDB som en direkte konsekvens av lengre tids misnøye, både med driftsproblemer og det banken kaller dårlig kvalitet på utviklingstjenester.
Sparebank1 skal fremdeles benytte EDB som driftspartner, men partenes strategiske samarbeidsavtale om utviklingsprosjekter er skrinlagt. Ifølge foreløpige beregninger fra EDB utgjør dette et bortfall av inntekter på rundt 50 millioner kroner.
EDB Ergogroup er også sterkt kritisert av finanstilsynet for problemene. Selskapet er inntil videre pålagt å levere daglige rapporter om driftsstabilitet og tiltakene de gjør for å utbedre situasjonen.
Les også:
- [05.03.2013] Dette slo ut nettbankene
- [20.05.2011] Slår opp med EDB Ergogroup
- [29.04.2011] Slakter EDB Ergogroup etter nettbankfeil
- [19.04.2011] Nett- og minibanker rammet av feil