Mange av norske banker og bankbrukere har i løpet av høsten blitt grundig lei dataproblemer. For i august stoppet dataproblemer hos EDB Teamcos datasentral på Skøyen (tidligere Fellesdata) halvparten av bankkundene i Norge. Etter dette har datasystemene stoppet opp ytterligere to ganger.
Les om de tre havariene:
Nye problemer hos Fellesdata
Fellesdata helt nede i seks timer
Fellesdata: Hvorfor det tar så lang tid
Nå lover EDB Teamco at selskapet har tatt grep. Ett av tiltakene EDB Business Partner ASA-sjef Bjørn Trondsen har gjort er å gjenskape "gamle Fellesdata".
Fellesdata helt nede i seks timer
Fellesdata: Hvorfor det tar så lang tid
EDB Teamco har fra 1.november slått sammen både utviklingsmiljøene i EDB Fellesdata og deres tilhørende driftsmiljøer. Lederen for denne divisjonen på 130 ansatte heter Ole Urdahl. Han forteller til digi.no at selskapet har innført en lang rekke nye rutiner og endringer.
Urdahl mener EDB var svært uheldig. - Hverken vi eller våre konkurrenter er oppe hele tiden - det oppstår innimellom feilsituasjoner, men som regel løses de på 2-3 minutter før det blir noe problem for kundene, sier Urdahl til digi.no. Urdahl forteller at selskapet har gjennomført en lang rekke tiltak. Det første var en full gjennomgang av test- og driftsrutiner. Dette har vært gjort av både interne og eksterne konsulenter. Hovedmålet er preventive tiltak for å unngå feil, tiltak for å minimere konsekvenser av feil og tiltak for hurtig korreksjon ved feil. |
Sikkerhets-tips |
- Tenk på det verste som kan skje - test komplette løsninger fra ende til ende - Vurderer om du raskt kan oppdage en feil og hvor lang tid det tar å rette opp hvis du ikke har oppdaget den med en gang. - Å slå sammen flere små servere til en stor kan være billigere, men husk at man samler alle egg i en kurv - Test i full skala - mange problemer dukker ikke opp før under høy belastning |
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Ny og sikrere ID-løsning bruker chipen i passet ditt
Det Norske Veritas