Forrige uke skrev vi om at tusener av HP-skrivere helt plutselig nektet å godta billigblekk – eller «piratblekk» om du vil. Ifølge den nederlandske rikskringkasteren NOS bekreftet HP at de blokkerer tredjeparts blekk- og tonerkassetter.
EFF – The Electronic Frontier Foundation – var blant de som lot seg hisse opp over HPs beslutning, og gjennom et åpent brev til selskapet tok organisasjonen til orde for at HP-kunder burde få lov til å selv velge hva slags blekk de ville bruke i sine skrivere.
– Praksisen med å låse inn kundene er med rette noe som fordømmes av økonomer og konkurransemyndigheter som noe som inviterer til monopolistisk prissetting og redusert konkurranse og innovasjon. HP-kunder burde velge HP-blekk fordi det er best, ikke fordi skriveren ikke vil virke med blekk fra konkurrenter, skriver EFF-sjef Dion Weisler i brevet.
HP endrer policy
Presset fra blant andre EFF ser ut til å ha fungert, for i et blogginnlegg går HP nå ut og sier at de snart vil komme med en fastvareoppdatering til de berørte skriverne. Oppdateringen vil koble ut en funksjon som HP kaller «dynamic security» som er laget for å forhindre bruk av enkelte tredjeparts blekkpatroner.
Ifølge HP skyldes problemene at selskapet for en tid tilbake oppdaterte en funksjon for autentisering av blekkpatroner. Denne funksjonen skal ifølge HP sikre en best mulig kundeopplevelse og beskytte kundene mot forfalskede og tredjeparts blekkpatroner som ikke inneholder en original HP-sikkerhetsbrikke. De blekkpatronene som skal være berørt er patroner som ikke er testet og som inneholder «ulovlig klonede» HP-sikkerhetsbrikker.
– HP-skrivere og originale HP-blekkprodukter gir den beste kvaliteten, sikkerheten og påliteligheten, skriver daglig leder i HP, Jon Flaxman. Han skriver videre at forfalskede blekkpatroner også kan utgjøre en sikkerhetsrisiko – uten at det går klart frem hva som ligger i det.
Flaxman understreker imidlertid at alle tredjeparts blekkpatroner som er utstyrt med originale HP-sikkerhetsbrikker vil fortsette å fungere.
Beklager, men vil likevel fortsette med praksisen
– Vi burde ha gjort en bedre jobb når det gjelder å fortelle kundene våre om denne autentiseringsprosessen, og det ber vi om unnskyldning for. Selv om bare et fåtall kunder har blitt berørt, er én kunde med dårlig opplevelse én for mange, skriver Flaxman.
Men selv om HP nå gjør det mulig å få tredjeparts blekkpatroner til å fungere igjen, på grunn av at de mener de var for lite tydelige, vil selskapet fortsette å bruke «dynamic security»-funksjonen i fremtiden. Dermed kan det med andre ord være lurt å styre unna blekk som ikke er godkjent av HP om du vil være sikker på at blekkpatronene skal virke som de skal.
Ann Kristin Riise hos HP Norge skriver i en e-post til digi.no at HP ikke har hørt om noen kunder her i Norge som er blitt berørt, og at problemet derfor ikke ser ut til å være særlig relevant i Norge.
Vil erstatte vedlikeholdskrevende kopimaskiner:
HP betaler milliarder for konkurrerende skrivervirksomhet »