Svenske Pricerunner har ved Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm saksøkt Google for omtrent 22 milliarder svenske kroner. Dette opplyser selskapet i en pressemelding. Selskapet står bak prissammenligningstjenester i fire land, inkludert Prisguiden i Norge, som ble kjøpt i fjor høst.
I søksmålet anklages Google for å favorisere egne prissammenligningstjenester. Pricerunner hevder at Google på denne måten skader forbrukere, ved at de betaler overpris når de handler på nett, men også Pricerunner selv og andre, konkurrerende prissammenligningstjenester.
Erstatningssummen som kreves, er foreløpig. Siden den påståtte krenkelsen fortsatt pågår, regner Pricerunner med at den endelige erstatningen vil bli betydelig høyere, siden det trolig vil gå flere år før det blir noen endelig dom i saken.
Apple og Google må punge ut milliarder
Bygger på EU-dom
Grunnlaget for søksmålet er en dom gjort av EU-domstolen i juni 2017. Domstolen konkluderte med at Google hadde krenket europeisk konkurranselovgivning og dømte selskapet til en bot på 2,4 milliarder euro. Dommen ble opprettholdt i november 2021, etter at Google hadde anket.
Grunnlaget for erstatningssummen er blant annet basert på en analyse gjort av regnskapsselskapet Grant Thornton, som ifølge Pricerunner har konkludert med at prisene som er oppgitt i Googles egen prissammenligningstjeneste gjerne er 12 til 14 prosent høyere enn i andre slike tjenester – og enda høyere på enkelte områder, som klær og sko.
– Med veldig sterke eiere, ekstern finansiering og Europas fremst eksperter bak oss ser vi fram til å få kompensasjon for skaden vår og til å bidra til at Google slutter med sin ulovlige atferd, sier administrerende direktør i Pricerunner, Mikael Lindahl, i pressemeldingen.
– Så vel europeiske forbrukere som digitale selskaper skades mer av teknologikjempenes dominans enn det mange tror, avslutter han.
Digi.no har også bedt Google om en uttalelse:
– De endringene som vi gjorde i systemet for shopping-annonser i 2017 fungerer bra, og skaper vekst og jobber for et hundretalls prissammenligningstjenester med mer enn 800 ulike sider i Europa. Systemet er dessuten underlagt løpende tilsyn av EU-kommisjonen og eksterne eksperter. PriceRunner har valgt å ikke bruke shopping-annonser på Google, og har kanskje derfor ikke sett de samme gode resultatene som andre. Vi ser frem til å forsvare vår sak for domstolen, sier Frederic Abrard, direktør for Googles CSS Shopping Ads-program, i uttalelsen Digi.no har mottatt.
Saken er oppdatert 7. januar 2022 klokken 13.25 med uttalelsen fra Google.
Kutt i støtte til åpen kildekode – KI-hype kan være årsak