September var en meget interessant brukermåned for de allmenne nyhetsnettstedene. Både stortingsvalget og terroren i USA i begynnelsen av måneden gjorde at nordmenn strømmet til Internett som aldri før.
Nettavisen og VG.no var de som merket størst økning i antall sidevisninger, noe som blant annet førte til at Nettavisen (inkludert Nettguide og Spray) passerte SOL/Kvasir med over 10 millioner sidevisninger.
Gallup presiserer imidlertid, i samråd med Metodegruppen, at unike besøkende er det beste målet for å rangere hvilke nettsteder som er størst.
- Fordi automatisk oppdatering varierer mye fra nettsted til nettsted (ofte fra 0 til 30 minutter), kan det være vanskelig å sammenligne sidevisninger mellom de ulike nettstedene, opplyser forskningsleder i Gallup, Knut-Arne Futsæter.
digi.no har tidligere skrevet at Gallup skulle se nærmere på spørsmålet om automatisk oppdatering eller refresh som det heter på fagspråket.
VG fikk i september sannsynligvis også god nytte av at de var veldig tidlig ute med å strippe sidene for "tunge" elementer, slik at nettutgaven av avisen kunne tåle det enorme trykket etter de forferdelige hendelsene 11. september.
For noen nettaviser innebærer det at de må ofre annonsene sine for kortere eller lengre perioder, noe som gjør at den kommersielle verdien på kort sikt ikke er særlig gunstig.
Norsk Gallup har med sin måling, WebMeasure/RedSheriff, fått opp en måling som nå 18 nettsteder betaler for (17 av dem ser du i tabellen under).
De største nettstedene ser ut til å enes om at denne målingen er å anse som 'standard' når de ønsker en felles målemetode.
Når det gjelder tallene som Gallup anbefaler at man sammenligner, troner som vanlig SOL på toppen. VG.no er størst av innholdsaktørene, mens ABC Startsiden foreløpig ikke greier å utfordre SOL helt blant portalaktørene.
Dagbladet.no også ligger et stykke etter VG på avissiden når det gjelder antall unike besøkende (som i realiteten kun er antall unike datamaskiner som kopler seg opp til de ulike nettstedene)
Nettsted |
Unike besøkende* (i tusen) i september 2001 |
Endring i prosent siden august 2001 |
SOL med Kvasir | 1.912 | +12,4 |
VG Nett (uten EnterVG) | 1.494 | +21,4 |
ABC Startsiden | 1.351 | +13,8 |
Dagbladet.no (uten Start.no) | 1.006 | +17,1 |
Nettavisen (med Nettguide og Spray) | 989 | +22,1 |
Aftenposten Interaktiv med Oslopuls | 762 | +23,7 |
NRK.no | 478 | +26,1 |
A-pressen Interaktiv (API) | 446 | +10,4 (inkluderer 47 nettsteder) |
FINN.no | 428 | -6,3 |
DinSide | 418 | 0,0 |
digi.no | 182 | +11,7 |
Dn.no (Dagens Næringsliv) | 169 | (første gang) |
popit | 133 | +49,4 |
Bergensavisen (BA) | 131 | -1,5 |
tinde.no | 110 | -9,1 |
P4.no | 88 | -12,0 |
jippii.no | 81 | +42,1 |
* Unike besøkende er ikke det samme som unike brukere, men unike datamaskiner som koples opp til nettstedene. Det kan være flere brukere på én maskin. Målingene foretas ved bruk av cookies, de små datafilene som legges igjen i nettleseren din hver gang du er innom et nettsted. Bruker du flere nettlesere på samme datamaskin kan det også ha innvirkning på antallet unike besøkende.
Nettsted |
Sidevisninger (i tusen) i sept. 2001 |
Endring i prosent siden august 2001 |
Nettavisen med Nettguide og Spray.no | 78.311 | +16,9 |
SOL med Kvasir | 67.563 | - 0,6 |
VG Nett (uten EnterVG) | 61.922 | +15,5 |
ABC Startsiden | 36.741 | + 7,8 |
Dagbladet.no (uten Start.no) | 30.481 | + 5,8 |
FINN.no | 28.079 | - 12,4 |
Aftenposten Interaktiv med Oslopuls | 19.631 | + 31,8 |
NRK.no | 7.920 | + 30,3 |
DinSide | 7.444 | - 19,3 |
A-pressen Interaktiv (med 47 nettsteder) | 6.469 | + 11,1 |
Tinde.no | 4.668 | - 15,3 |
Popit | 4.534 | + 20,2 |
Dn.no (Dagens Næringsliv) | 3.227 | - (første gang) |
digi.no | 2.361 | - 10,1 |
Bergensavisen (BA) | 1.732 | + 0,2 |
P4.no | 626 | - 37 |
Jippii.no | 525 | + 41 |