Måleselskapet ACNielsen har levert tall fra sin første norske nettmåling basert på håndfaste data fra brukerne.
Tidligere målinger har vært svært usikre, ettersom de har foregått som spørreundersøkelser over telefon, og dermed inneholdt en viss feilmargin.
digitoday.no avslørte tidligere i år at et stort antall norske surfere tilsynelatende ikke har peiling på hvor de har vært på nettet hvis man spør dem i etterkant. Blant annet hevdet 30.000 mennesker å ha besøkt ikke-eksisterende nettsteder som "Internettavisen" og "Wapavisen".
Les mer om surfere på villspor:
Norske surfere vet ikke hvor de er
VG, som rangerte øverst på digitoday.nos måling, havner nå på sjetteplass.
AC Nielsens nett-panel består av 2464 personer fra to år og oppover, som får surfingen kartlagt av en java-applikasjon installert på hjemmedatamaskinene sine.
Da digitoday.no publiserte sin undersøkelse av forvirrede surfere, sa daglig leder John Lauring Pedersen i Norsk Statistikk, som sto bak målingen, at uklarhetene kunne skyldes både navneforvirring og at "de gamle fortsatt er eldst i varemerkesammenheng, også på Internett".
"De gamle" gikk akkurat på en smell.