Microsoft Norge har gjennomført en undersøkelse om hvordan nordmenn over 50 år forholder seg til Internett. Resultatene er sammenliknbare med en tilsvarende undersøkelse fra i fjor.
Undersøkelsen viser at andelen over 50 som bruker PC eller Internett daglig er oppe i 36,9 prosent. Andelen kvinner over 50 som ikke har prøvd PC eller Internet har gått dramatisk ned, fra 41,2 prosent til 22,8 prosent.
De «eldre» er mest opptatt av nettbank, e-post og generell surfing.
Undersøkelsen viser at de eldste, og spesielt de med lavest inntekt, mar minst erfaring med «data».

Her er et sammendrag av undersøkelsen. Andelene fra 2005 står i parentes:
- 6,3 prosent av befolkningen over 50 år vet ikke hva Internett er (8,7 prosent)
- 19,8 prosent av befolkningen over 50 år har ikke prøvd datamaskin/Internett (32,9 prosent)
- 36,9 prosent av befolkningen over 50 år benytter PC/Internett på en daglig basis
- 22,8 prosent av kvinner over 50 år har ikke prøvd datamaskin/Internett (41,2 prosent)
- 87,2 prosent av de som har prøvd datamaskin/Internett har datamaskin hjemme
- 76,8 prosent bruker Internett til nyheter og nettaviser (74 prosent)
- 66,1 prosent bruker Internett til offentlige tjenester (62,8 prosent)
- 79,1 prosent bruker Internett til banktjenester/nettbank (77,5 prosent)
- 33 prosent av dem som ikke har datamaskin/Internett skulle ønske de hadde tilgang (27,9 prosent)
- 49,9 prosent av dem som ikke har datamasking/Internett ønsker ikke tilgang (53,6 prosent)
- 47,2 prosent av dem som verken har eller ønsker tilgang til datamaskin/Internett synes det er skremmende med ny teknologi (52,6 prosent)
- 83 prosent bruker datamaskin til e-post (85,6 prosent)
- 90,4 prosent bruker datamaskin til Internett (90,4 prosent)
- 42,7 prosent har lyst til å lære mer om data og informasjonsteknologi (48,2 prosent)