Panasonic skal i første omgang flytte minst 100.000 av selskapets mer enn 300.000 ansatte, globalt og hos partnere, over fra blant annet Microsoft Exchange til IBMs LotusLive-tjenester for webkonferanser, fildeling, lynmeldinger, prosjektstyring, e-post, kalender og kontaktadministrasjon. Det kunngjorde IBM i en pressemelding i går.
De resterende ansatte skal flyttes over etter hvert.
Detaljer om avtalen vil bli offentliggjort først i neste uke, under IBMs årlige Lotusphere Conference.
Panasonic skal også ta i bruk LotusLive Connections for sosial nettverksvirksomhet mellom ansatte, partnere og leverandører.
Overgangen til LotusLive er en del av Panasonics strategi om å forene selskapets varemerker globalt under Panasonic-navnet. Informasjonsteknologi skal være en viktig del av initiativet for å forbedre selskapets konkurransefortrinn og lønnsomhet ved å bidra til at flere forretningsenheter jobber mer effektivt sammen.
I valget av løsning har det blant annet blitt lagt vekt på den åpne arkitekturen til LotsuLive, som skal gjøre det mulig for Panasonic å bygge på eksisterende og framtidige investeringer i selskapets IT-infrastruktur, uten å måtte øke ressursene i selskapets IT-avdelinger, opplyser Panasonic i en pressemelding.
– Det er et viktig signal når store, ansvarlige virksomheter som Panasonic flytter sin samhandling og informasjonsutveksling til nettskyen. Denne type løsninger kompromisser verken på sikkerhet, pålitelighet eller personvern, og gir ansatte enda større fleksibilitet, sier Morten Thorkildsen, administrerende direktør for IBM i Norge, i en pressemelding.
LotusLive ble lansert for omtrent et år siden og har nå omtrent 18 millioner brukere.
Les også:
- [31.01.2011] Viktige partnere til IBMs nettsky
- [02.10.2009] Nå kommer IBMs Gmail-konkurrent
- [20.01.2009] «LotusLive» starter med 400 millioner brukere