IBX, som vant konkurransen om å drive den offentlige markedsplassen i Norge ehandel.no, har ikke bare overlevd dot.com døden. Innkjøpsportalen har vokst seg til Nordens ledende elektroniske markedsplass med en omsetning i fjor på 93 millioner SEK og et svakt plussresultat. Omsetningen økte med 26 millioner fra 2002 til 2003.
Dermed ser det ut til at IBX med sine ni ansatte i Norge endelig begynner å tjene penger. Innkjøpsportalen har 34 kjøpende virksomheter i Norden og 370 katalogleverandører. Over en milliard SEK blir i snitt rutet gjennom IBX per måned. I Norge er IBX den største innkjøpsportalen mot det offentlige marked med 25 kommuner, blant annet Oslo kommune. Likevel er det IBX i Sverige som omsetter mest med industrigigantene Ericsson, Volvo og SEB-banken som sine kunder. I Finland har IBX Finnair og Fortum som privatkunder, mens i Danmark er det Novo Nordisk, Arla Foods og BangOlufsen som har knyttet seg til innkjøpsportalen.
- Vårt mål var å komme i positiv drift etter tre år, og dette har vi klart. Vi har hatt en klar strategi om å være best på innkjøp og ikke på teknologien, som gir seg selv. Nå skal vi bare vokse framover, sier Oddmar Johannesen til digi.no.
Og utsiktene ser bra ut. Bare for desembermåned handlet kommunemarkedet for 12,5 millioner. I den første uken i januar handlet Trondheim kommune elektronisk for 350 000 kroner, som er en eksplosjonsartet økning fra året før, der gjennomsnittshandelen per uke lå på om lag 50 000 kroner.
Rett før jul styrket IBX sitt konkurranseforhold og inngikk en samtrafikksavtale med Millum som er operatør av den elektroniske markedsplassen Horeca rettet mot hoteller, restauranter og storhusholdninger. Med denne avtalen kan IBX føye 100 nye leverandører fra Millums markedsplass og tilby en tilnærmet komplett leverandørportefølje innenfor mat og storhusholdning. Private og offentlige innkjøpere kan dermed handle elektronisk fra et sortiment som spenner fra mat til møbler fra over 100 leverandører.
Den elektroniske løsningen fra Millum omsetter for mellom 60 og 70 millioner kroner per måneder og er foretrukket av 15 prosent av markedet for storhusholdning i privat sektor. Løsningen benyttes av 13 kjedevirksomheter som blant annet Rica, Radisson SAS, Gate Gourmet, Eurest, SSP, Rainbow, Olav Thon Gruppen og Norlandia.
Selv om IBX har et horisontalt fokus på nordisk nivå og Millum primært har fokusert vertikalt mot storhusholdning i Norden, jobber begge ut fra at det er kjøper som initierer aktiviteter over markedsplassen.
Et viktig suksesskriterium, i følge IBX , er at det er kjøperne som bringer leverandørene til markedsplassen og at de deretter evner å legge sine innkjøpsvolum på avtaleleverandører via markedsplassen.
- Dette sikrer en effektiv innkjøpsprosess hos kjøper. Fordelen er økt avtalelojalitet, bestillingspresisjon og mulighet for besparende automatiseringer for både kjøper og leverandør, sier Oddmar Johannessen som ikke vil angi noen prosent i besparelser.