- Jeg vil ikke si hvor mye vi vil bruker, men markedsføringsutgiftene vi bruker på Internett i Norden, har vært behandlet på ledelsesnivå hos oss.
Det sier Roland Bengtsson, internettansvarlig hos det svenske selskapet Redcats Nordic, et DM- og katalogselskap med eiere på Paris-børsen.
- Vi er i utgangspunktet et klassisk postordreselskap som har benyttet DM på papir som hovedvirkemiddel for å skaffe oss kunder. Internett er nytt for oss, og vi vil bruke en del tid på å teste ut mediekanalen, sier han videre.
Bengtsson sier at postordre Ellos, film - og musikksiten JoyNet og andre kjente, svenske merkevarer har skygget unna tradisjonelle mediekanaler som TV og avis når de har bygget opp milliardvirksomhetene sine.
- Vi har brukt DM-aktiviteter og kuponghefter, men ingen mass-marketing. Når vi har fått kontroll på kundene, har vi hatt dialogen via trykksaker. Nå skal vi ut i massemarkedet og i realiteten snakke med alle, sier han til digi.no.
Sammen med Interactive Mediahouse (iMHO) har de gjort endel ulike tester for å bekrefte internettets målbarhet og kontrollen man har på varemerket.
- Vi har under en tid evaluert Internett og gjenomført et antall tester for å bekrefte vårt valg å anvende Internett som hovedmedium. Gjennom å annonsere på nettet tar vi et steg fremover i våre markedsaktiviteter og befester vår posisjon som innovativt e-handelsselskap, sier Bengtsson videre.
Per i dag kommer 12 prosent av Redcats omsetning fra nettbutikkene, og målet er å øke den andelen vesentlig i løpet av 2003.
Ellos er et av selskapene som har satset mest på Internett i porteføljen til Redcats. Selskapet har hatt et websted siden 1995 og lanserte i vår tredje versjon av nettstedet.
Den gang uttalte Ellos at selskapet forventet å fordoble omsetningen online de nærmeste to årene. I vår oppga selskapet et online-salg på 245 millioner svenske kroner årlig.
Ellos kampanje for å nå sine mål baseres på ulike større tradisjonelle format for eksponering av varemerket. Kampanjen kommer til å vises på siter i Sverige som Spray, Passagen, MSN, Aftonbladet og Comhem. I Norge er det VG og Dagbladet, i Danmark på MSN og Jubii og i Finland på bl.a. MTV3.fi.
- I testperioden har det vist seg at resultatene er bra enkelte steder, andre nettsteder er det ikke så bra. Vi vil fortsette prosessen med evaluering og lære oss hvordan vi kan rekruttere kunder online. Det er dette det handler om for selskapet vårt som har vært et klassisk postordreselskap lenge, sier Bengtsson.
- Vi betaler ikke for respons, men annonseeksponeringer og er villige til å risikere endel penger for å prøve ut kanalen, sier han videre og mener det er forskjell på prisene i de nordiske landene:
- Vi vil komme inn i storbyene, ikke minst hos familier. På den måten er nettet et bra medium. Det er imidlertid ganske klart at prisene på nettreklame i Sverige er lavere enn i Norge. Det er faktisk ganske billig i Sverige, mener han.