Komplett er i dag den udiskuterte netthandelskongen, både når man sammenligner med de andre som selger IT-produkter og andre typer nettbutikker i det norske markedet.
Men norske IT-kjøpere kan kanskje snart ha et helt nytt alternativ - rettet mer mot profesjonelle kunder og mindre mot PC-byggere.
For et av Norges største IT-selskaper sitter på en nettbutikk med et ekstremt utvalg.
Ementor og Topnordic hadde hver sin nettbutikk for sine bedriftskunder før selskapene slo seg sammen i fjor. Etter sammenslåingen har det tatt litt tid, men nå er det klart at det fusjonerte selskapet går videre med Topnordics nettbutikk, eShop.
Endringene og at Ementor ikke oppgir omsetning og resultat for sin nettbutikk gjør at det blir umulig å sammenligne med Komplett. Men en ting er sikkert: Utvalget skorter det ikke på - Topnordics nettbutikk selger 132.000 forskjellige varer.
Den skal lanseres 1. september i Norge og er integrert med selskapets SAP løsning. Da vil den fortsatt være forbeholdt Ementors bedriftskunder, men med ett unntak.
- Fra første september vil studenter kunne handle på eShop, forteller Steinar Sønsteby, sjef for Ementor Norge til digi.no.
Studentene vil få tilgang til nettbutikken som et resultat av Ementors rammeavtale med Uninett.
Sønsteby forteller at nettbutikken de har hatt frem til nå ikke har hatt støtte for kredittkort og at kundene måtte kredittsjekkes først. Nå som den har det, så er det ikke noe problem for selskapet å også selge til studenter.
- Vår shop har frem til nå vært et innkjøpsverktøy, ikke et glassmagasin, sier Sønsteby.
Hovedfokuset har vært på på å tilby nettbutikken som et effektiviseringsverktøy som kundene kan integrere sine innkjøpssystemer med, men Ementor tror ikke at de vil ha problemer med å konkurrere med de etablerte nettbutikkene på det mer åpne markedet.
- Vi representerer et stort volum. I norden omsetter vi produkter for cirka 10 milliarder så vi har muligheten til å tilby minst like gode priser som andre i markedet, sier Sønsteby.
Besluttningen om å gå inn i dette markedet er ikke tatt helt ennå.
- Vi har et internt prosjekt i forhold til om og eventuelt hvordan vi skal approache konsumentmarkedet, sier Sønsteby.
Ementor har vært gjennom noen turbulente runder de siste årene etter en aggressiv satsning som nesten knakk ryggraden på selskapet. Nå ønsker selskapet å rette kreftene fremover igjen.
- Ementor har jobbet med endel ting de siste årene som har gjort at vi ikke har klart å være aggressive. Denne høsten vil vi gjøre ting som gjør at vi kommer til å oppleves som mye mer aggressive, sier Sønsteby til digi.no.