Filmweb har solgt sin billett nummer én million på Internett. Siden oppstarten høsten 2000 har Filmweb totalt omsatt billetter for over 65 millioner kroner på nettet og i år regner selskapet med å ha solgt unna 800.000 ved årets slutt.
Det er en dobling fra 2001.
Filmweb samarbeider med kinoene i Oslo, Bergen, Kristiansand, Sandnes, Sandvika, Stavanger, Trondheim, Tromsø, Asker og Drammen og omlag 65 prosent av de norske kinosetene er tilgjengelig for salg gjennom systemet.
For de største kinoselskapene utgjør nettsalget mellom 10 og 21 prosent av den totale billettomsetningen. Bergen er lengst fremme med 21 prosent. Men det har sin grunn, opplyser Fredrik Bretzeg som er salgs- og markedsansvarlig i Filmweb.
- I Bergen har de slått av ti kroner på den ordinære prisen på billettene. Trondheim er nest-største by med mellom 16 og 17 prosent av den totale omsetningen online. Der er prisen den samme på nettet som på kinoer eller per telefon. I Oslo er andelen 15 prosent, men i hovedstaden kommer det et gebyr på toppen av billettprisen, opplyser Bretzeg.
I forbindelse med premieren på "Den røde drage" på Colosseum i kveld klokken 18:20, markerer Filmweb det med en amerikansk-inspirert prisutdeling. Kjøper av online-billett nummer én million kan kanskje vente seg en gigantsjekk.
Bretzeg vil ikke si mer enn at "personen kan vente seg en hyggelig overraskelse".
Og han regner med en økning av online-salget frem til jul.
- I fjor så vi at filmer som Harry Potter og Ringenes Herre virkelig fikk publikum til å kjøpe billetter på nettet. På enkelte dager i fjor utgjorde forhåndssalget til disse filmene opp imot 50 prosent av totalen. Vi forventer minst like gode tall siste kvartal i år, spår markedssjefen. som likevel ikke sitter igjen med mer enn fem kroner per billett som de må dele med kredittkortselskapene.
En hovedfordel med onlinekjøp er at kinogjengeren kan bestille hele døgnet og trenger ikke hente billettene 40 minutter før filmen starter.
- Nei, du kan hente dem ett minutt før forestillingen, sier Bretzeg og mener de nå har fått kontroll på den tekniske delen, også på de mest hektiske salgsdagene.
- Driftsmiljøet vårt er kraftig forbedret, vi kommer til å tåle pågangen i forbindelse med årets utgaver av Ringenes Herre og Harry Potter, hevder han.
I fjor gikk serverne varme og 21.220 billetter ble solgt over nettet. I syv dager sørget kinobransjen for at publikum fikk kombinasjonen "Den store kinodagen" og forsalg til Harry Potter og Ringenes Herre.
Les artikkel her:
Ett av områdene som ikke har vært så vellykket så langt, er mobilbestillinger. Derfor er Filmweb i gang med en kampanje for å få folk til å bestille over mobilt Internett (WAP).
- Man kan nå spare 20 kroner hvis man bestiller på WAP. Det har ikke tatt av ennå i den kanalen, og vi kjører en markedsføringskampanje i de største byene, opplyser han.